16η Μαρτίου 25η Μαρτίου 28η Οκτωβρίου Α.Ε.Μαρίου Α.Ε.Σ. Κυνουρίας Α.Ο.Σ.Λ Α.Σ. TKD Λεωνιδίου Α.Σ."Αρκάς" Α.Σ.Λεωνιδίου Α.Τ.Λεωνιδίου Αβραντίνης Αγ.Βασίλειος Αγγελίες Άγιος Βασίλειος Αγρότες Αγροτικός Συνεταιρισμός Αγώνες δρόμου Αγωνιστική Συνεργασία ΑΔΜΗΕ ΑΕΠΙ Αθλητικά Αιμοδοσία Αλιεία Άλλα αθλήματα ΑΜΕΑ Αμπελουργοί Αμυγδαλιά Ανακοινώσεις Αναπτυξιακή Πάρνωνα Ανέλιξη Ανεξάρτητοι Έλληνες Άνεργοι Ανοιχτή συνέλευση ΑΝΤΑΡΣΥΑ Αντένα Αντιφασίστες Αξίζει να δείτε Άξιον Εστί απάτες απεργία Απογραφή 2011 Αποζημιώσεις Απόκριες Απόλλων Τυρού άποροι Αποστολόπουλος Απόψεις Απρόβλεπτα Άργος Αργυράκη Άρθρα Αρκαδία Αρκαδικό Πανόραμα Αρκαδικός Άρση βαρών Αρχαιολογία Αρχείο Τσακωνιάς Αρχιτέκτονες Αστεία Αστέρας Τρίπολης Άστρος Αστυνομία Ασφαλιστικά ταμεία ΑΤΕ ατύχημα Αυτοκίνητο αφιέρωμα Βαλασόπουλος Βασκίνα Βέμμος Βενιζέλος Βιβλίο Βίντεο Βιογραφικό Βιτζηλαίου Βλάβες Βλάσης Βλησιδιά Βουδούρης Γ.Ε.Φ. Γ.Σ.Τυρού Γενική Συνέλευση Γεύσεις Ελλήνων εκλεκτές Γεωργοί γηροκομείο Γιαννακόπουλος Γιαννακούρας Γιαννούσης Γιορτή Κρασιού γιορτή μελιού Γιορτή μελιτζάνας Γιορτή του Ψαρά Γλυππία γλυπτική Γνώμες Γόντικας Γυμνάσιο Γυναίκα Δ.Ε.Τυρού Δ.Ο.Υ. Δαλιάνης δανειολήπτες Δασαρχείο ΔΕΔΔΗΕ Δέδε ΔΕΗ ΔΕΚΟ Δελτία τύπου ΔΗ.ΣΥ. ΔΗΚΕΝΚ Δημ.Ραδιόφωνο Τρίπολης ΔΗΜΑΡ Δημοπρασία Δήμος Β.Κυνουρίας Δήμος Γορτυνίας Δήμος Λεωνιδίου Δήμος Ν.Κυνουρίας Δήμος Νότιας Κυνουρίας Δήμος Τυρού Δημοσκόπηση Δημοτικό Συμβούλιο Δημοτικό Σχολείο δημοψήφισμα Δια Βίου Μάθηση Διαγωνισμός Διαδίκτυο δίαθλο διακοπή ρεύματος Διαμαρτυρία Διαμονή Διανομή τροφίμων διασκέδαση Διατροφή Δικαιοσύνη Δράκος Δράσεις Κυνουρίας Δράση Δρίτσας Δυνατή Πελοπόννησος δυστύχημα δωρεά ΕΕΣΠΟΦ εθελοντισμός Εθνική Ελλάδας Εθνική Συσπείρωση Εθνική Τράπεζα ει Ειδήσεις Ειδικό Σχολείο Εκδηλώσεις Εκδρομή Έκθεση Έκθεση Φωτογραφίας Εκκλησία Εκλογες Εκλογές Εκπαίδευση Εκτελεστική επιτροπή ελαιοπαραγωγοί ΕΛΓΑ Ελιά Ελλάδα ΕΛΜΕ ΕΛΤΑ Εμβολιασμοί Εμπορικός σύλλογος Ενδιαφέρουν Ενέργεια Ενίσχυση Επιχειρήσεων Ένωση Ξενοδόχων ΕΟΜΜΕΧ ΕΟΠΥΥ ΕΠΑΛ επέτειοι επιδόματα Επιδοτήσεις Επικαιρότητα Επιμελητήριο Αρκαδίας Επιστολές Επιτροπή Παιδείας Επιχειρηματικότητα ΕΠΟ ΕΠΣ.Αρκαδίας ΕΠΣΑ Έργα Εργασία Εργαστήριο Εργατικό κέντρο ΕΡΤ ΕΣΗΕΑ ΕΣΠΑ Εύη Τατούλη Ευθυμογράφημα Ευχές ΕΦΕΤ Ζαρίτσι Ζαχαριάς ζωγραφική Ζώταλης Ηλιοπούλου ημερίδα Θέατρο θέατρο σκιών Θεοδωράκη θεοδωράκης Θεοφάνεια θηροφύλακες Ι.Μ.Αγίου Νικολάου Καρυάς Ι.Μ.Αγίου Νικολάου Σύντζας Ι.Μ.Ελώνης ΙΕΚ ΙΚΑ ΙΚΑ. Ισοπολιτεία Ιστορικά Κ.Ε.Δ.Ε Κ.Ε.Ε. Κ.Ε.Π. Κ.Ε.Φ. καιρός Καλαθά Καλλικράτης Καρβελάς Καρδαράς καταγγελίες Καταδυτικό πάρκο κατηγορία κατοικίδια Καύσιμα ΚΕΚ Κέντρο Πληροφόρησης Κέντρο Υγείας ΚΙ.ΔΗ.ΣΟ. Κίνηση ΚΚΕ Κλειστό Γυμναστήριο ΚΝΕ Κοινωνία Κοινωνικά Κοινωφελής Επιχείρηση κολύμβηση Κοντοζαμάνης Κοσμάς Κόσμος Κοτρώτσος Κουκλοθέατρο Κουνουπιά Κουτρούκης ΚΠΝΝΑ Κρυονέρι ΚΤΕΛ Κτηματική Υπηρεσία Κτηματολόγιο κτηνοτρόφοι κυκλοφοριακό Κυνηγετικός Σύλλογος Κυνηγοί Κυνουρία Κύπρος Κωνσταντινόπουλος Λαϊκή αγορά Λαϊκή Ενότητα Λαική συσπείρωση Λαϊκή συσπείρωση Λάκκος Λάκος Λακωνία Λαλουδάκης Λαογραφία ΛΑΟΣ λαχειοφόρος Λειβαδά Λειβάδι Λεκκός Λεωνίδιο Λιβάδι Λιμάνι Λιμενικό Σώμα Λιμενικό Ταμείο λογιστές Λύκειο Λυκουρέντζος Λυμπεροπούλου Λυσίκατος μαγειρική Μανδρώνης Μάνος Μανώλης Μαρί Μαρνέρης Μελισσοκόμοι Μελιτζάzz Μητέρα Μηχανικοί Μιχελάκης μνημόσυνο Μορφωτικός Σύλλογος Μοτοπαρέα Μοτοσικλέτα μουσεία μουσική Μπακούρης Μπαμπαδήμας Μπάσκετ Μπερτζελέτος Μπιρσίμ ν Ναρκωτικά Νατάσα Πετρούλια Ναυτικοί ΝΔ Νέα Γρίπη Νέα Πελοπόννησος Νεολαία ΠΑΣΟΚ νηπιαγωγείο Νικολάκου Νομαρχία Αρκαδίας Νότια Κυνουρία Ξενοδόχοι Ο άλλος δρόμος Ο τόπος μας Ο.Τ.Ε. ΟΑΕΔ ΟΑΕΕ ΟΓΑ Οδηγίες Οικοδόμοι Οικολόγοι Οικονομία Οικονομική επιτροπή Οινοπαραγωγοί ΟΚΕ Ολυμπιακός Λεωνιδίου ομιλία Ομογένεια Ομοσπονδία TKD ITF ΟΝΝΕΔ ΟΠΕΚΕΠΕ Όραμα-Γνώση-Πρόοδος Ορειβασία ΟΤΑ Ουράνης Π.Ο.Ε. Παγώνης ΠΑΖΛ Παιδί Παιδίατρος Παιδική Χαρά Παιδική Χορωδία παιδικός σταθμός παλαίμαχοι Παλαιοχώρι ΠΑΜΕ Παναγιωτόπουλος Παναρκαδική ομοσπονδία Παναρκαδικό Νοσοκομείο Πανελλήνιες Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου πανηγύρια Παπαδημητρόπουλος Παπαηλιού Παπαθανασόπουλος Παπαμιχαήλ Παπανδρέου Παραλία Τυρού Παραλίες παράξενα Παρθενώνας Πάρνωνας Παρουσίαση ΠΑΣΟΚ Πάσχα Πατσαρίνος Πάχος Πεζοπόροι Τυρού Πελετά Πελοποννησιακή Ένωση Πελοπόννησος Πελοπόννησος Οικολογική Πελοπόννησος Πρώτα Πέρα Μέλανα Περιβάλλον Περιοδικό Περιφέρεια Πελοποννήσου Πηγάδι Πλάκα Πλατανάκι πο Ποδήλατο Ποδόσφαιρο Ποίηση Πολεμική Αεροπορία Πολιτικά Πολιτική προστασία Πολιτισμός Πολιτιστικός Σύλλογος πολύτεκνοι Ποτάμι Πούλιθρα Πραγματευτή Πρασιές Πραστός προκηρύξεις Πρόσωπα Πυργούδι Πυροσβεστική ραδιόφωνο Ρέππας ρετρό Ρολόι Σαλάκος Σαμαράς Σαμπατική ΣΑΟΟ Σαπουνακέϊκα Σαραντάρης σεισμός σεμινάριο ΣΕΤΕ Σιδηρόδρομος Σινεμά Σιώρας Σπηλαιολόγοι Στατιστική Υπηρεσία ΣτΕ Στίβος στρατολογία Σύλλογος "Αγ.Απόστολοι" Σύλλογος "Αθηνά" Σύλλογος "Απόλλων" Σύλλογος "Λεωνίδιον" σύλλογος Βασκινιωτών Σύλλογος γονέων Σύλλογος Δαφνώνας Συμπολιτεία Συναυλία Συνέδριο συνέντευξη συνταγές Συνταξιούχοι ΣΥΡΙΖΑ. σχόλια Σωματείο Γυναικών Τ.Ε.Ε. ΤΑΞΙ Τατούλης τέλη τέννις Τέχνη Τεχνικό Πρόγραμμα Τεχνολογία Τηγάνι τηλεόραση τοξοβολία Τοπικά Τοπικό Αρχείο Τουρισμός Τράπεζα Πειραιώς τράπεζες Τρίαθλο Τριανταφύλλου Τρίτεκνοι Τροχαίο Τροχάνη Τσακωνιά Τσακώνικη διάλεκτος τσακώνικη μελιτζάνα Τσακώνικη υφαντική Τσακώνικος Συνεταιρισμός Τσακώνικος Συνεταιρισμός Γυναικών Τσακώνικος Χορός Τσέρφο Τσιγκούνης Τσικνοπέμπτη Τσιλιβής Τσιτάλια ΤΣΜΕΔΕ Τυρός Υγεία ΥΠΕΣ Υποθηκοφυλακείο Υποτροφίες Υπουργείο Πολιτισμού Φ.Ο.Σ.Λ. Φάμπρικα Πολιτισμού Φαρμακοποιοί Φεστιβάλ Φεστιβάλ αναρρίχησης Φεστιβάλ Μελιτζάνας Φιλαρμονική φιλόζωοι Φίλοι Εθνικής Ελλάδος Φορέας Διαχείρισης Οικολογικού Πάρκου Φορείς φορολογία Φορολογικά Φόρος ακινήτων Φωκιανό Φωτογραφία Φωτογραφίες ΧΑΔΑ Χαμόγελο του παιδιού Χάρτες Χείλαρης χιούμορ Χορευτικό συγκρότημα Χορευτικός Όμιλος χοροεσπερίδα Χορός Χορωδία Χουζούρης Χούνη Χριστούγεννα Χρονογράφημα Χρυσή Αυγή ψάρεμα Ψαρολόγος ψήφισμα Ψυχολογία Ωδείο ώρα Beach Soccer Beach Tennis Beach Volley Events Facebook I Love GR Leader Photo Gallery Pizza Rally Taekwon Do Taxisnet TKD WTF Toolbar Video WWF

Η διάλυση του Δήμου Πρασιών μέσα από τη "Λάκαινα"


Του Φιλίππου Μπεκύρου.

Στους στίχους της «Λάκαινας» ένα έπος που έγραψε ο Πρωτόπαπας Θεόδωρος Οικονόμου επονομαζόμενος και Κανικλής εξιστορείται η πορεία των Πραστιωτών από την εποχή του Πελοποννησιακού πολέμου, Αλεξανδρινούς χρόνους, Ρωμαϊκούς χρόνους την Λατινοκρατία, Τουρκοκρατία και τέλος Εθνεγερσία 1821 και βασιλεία Όθωνα.

Μεγάλη ιστορική αξία έχουν τα γεγονότα που έζησε ο ίδιος και τα γράφει όπως έγιναν πραγματικά. 

Ο Καλός και Αγαθός αυτός ιερέας δεν απέκρυψε την αλήθεια, για να γίνει αρεστός. Έφθασε να εκλιπαρεί τους Πραστιώτες να λυπηθούν τους Τούρκους αιχμαλώτους γιατί και αυτοί ήσαν άνθρωποι του Θεού, όταν τους έσφαξαν αλύπητα στην Μονεμβασιά, καταπατώντας τη συμφωνία, μάλιστα τους λέει: «Μην μιμηθείτε τους Τούρκους». Ήταν πραγματικός άνθρωπος του Θεού και γι’ αυτό πρέπει να δεχθούμε ότι όσα γράφει είναι αλήθεια και όχι η ιστορία που γράφουν οι εκάστοτε νικητές (των εμφυλίων πολέμων).

Στους στίχους που αναδημοσιεύω από τα «Χρονικά των Τσακώνων» 1ο τεύχος εξιστορείται η δημιουργία του νεώτερου Πραστού, του Λεωνιδίου, του Αγίου Ανδρέα και η επαίσχυντη διάλυση του ενιαίου Δήμου Πρασιών. Γίνεται και επίκληση προς τον βασιλέα να άρει την αδικία. Η μεταγραφή του κειμένου έγινε ηλεκτρονικά με OCR και ξανά μετατροπή σε πολυτονικό με τον πολυτονιστή της Magenta. Πιθανά λάθη που συμβαίνουν σε αυτές τις μετατροπές δεν αλλοιώνουν το νόημα του πρωτότυπου κειμένου.

Στίχοι 110 ἕως 220
 ἀπὸ τὴν ΛΑΚΑΙΝΑ
 τοῦ Πρωτόπαπα Θεοδώρου Οἰκονόμου τοῦ καὶ Κανικλέους.

Κείμενο

110.  Καὶ τότε οἱ πολυπαθεῖς, φυγόντες πρὸς τὰ ἄλση,
111.  πρόγονοι μᾶς ἐσώθησαν μέρος αὐτῶν εἰς δάση.
112.  Ἐκεῖ ὅθεν ἰδρύσαντες οἰκίας ἐπαρώκουν
113.  καὶ ὀνομάσαντες Πραστὸν τὴν χώραν ἐκατώκουν.
114. Καὶ προϊόντος τοῦ καιροῦ ἀπεκατέστη πόλις
115. λαμπρὰ καὶ περιώνυμός τῆς χερσοννήσου ὅλης.
116. Ἐπλούτη δὲ ἀπὸ χρυσόν, ὡς ἐμπορικωτάτη,
117. ἂν καὶ ἡ χώρα ὀρεινή, πλὴν ν ὡραιοτάτη,
118. ὡς ἐκ λαμπρῶν οἰκοδομῶν περικεκοσμημένη
119.καὶ ἀπὸ πύργους ὑψηλοὺς περιωραϊσμένη.
120. Εἶχε δέ, κρήνας τέσσαρας, λαμπρᾶς καὶ καλλιρρόους
121. καὶ κεντρικὸν περικαλῇ ναόν, χωρῶν ἀθρόους
122. τοὺς ἄλλοτε πανευτυχεῖς καὶ εὐκλεεῖς κατοίκους,
123.  ἔχοντας εἰς Βυζάντιον πολλοὺς ἐμπόρων οἴκους.
124. Εἰς δὲ τὴν Ἐπανάστασιν προσέφερον γενναίως
125.  στρατοὺς καὶ πλοῖα ἀρκετὰ καὶ χρήματα βεβαίως.
126.  Ἀλλὰ καταχθόνιος μοῖρα ὀλεθρία,
127.  καταπυρπολήσασα τὰς πόλεις καὶ χωρία
128. Πελοποννήσου τῆς λαμπρᾶς, πλὴν πολυπαθεστάτης,
129. ὡς ἐκ τῆς μοίρας τῆς σκληρᾶς καὶ ὀλεθριωτάτης,
130.  ἔπαθε πάνδεινα κακὰ  διὰ τοῦ Αἰγυπτίου
131.  Βραΐμ - πασὰ τοῦ τρομεροῦ καὶ ὄντως ὀλεθρίου,
132. ὅστις ὡς πάνθηρ φοβερὸς ἢ ὄφις τερατώδης
133.  περιεφέρετο παντοῦ, ὡς λέων μανιώδης.
134. Κατάκαιε, κατέσφαζε καὶ ἐξανδραποδίζων
135. τρεῖς χρόνους περιήρχετο, τὸν τόπον μᾶς μαστίζων!
136.  Αὐτὸς ὁ ἐξωλέστατος Αἰγύπτιος ἐκεῖνος,
137. αὐτὸς καὶ τὴν πατρίδα μᾶς ἔτεφρωσε δυστήνως !
138. Ἐκ τούτου κατωκήσαμεν τὴν παραθαλασσίαν
139.  ὅλοι οἱ κάτοικοι Πραστού, τὴν γῆν Λεωνιδίαν,
140.  ἀγορασθεῖσαν πρὸ σχεδὸν τριακοσίων χρόνων
141.  κι’ ἐξεχερσώθη βαθμηδὸν διὰ ἀτρύτων πόνων.
142.  Ἔκτοτε ἐχρησίμευε πλέον ὡς κατοικία
143. χειμερινὴ τῶν τοῦ Πραστοῦ κατοίκων συνοικία,
144.  ἤτις καὶ κειτ’ ἐπαντικρὺ τῶν Σπετσιωτῶν ἐκείνων
145. τῶν εἰς τὴν Ἐπανάστασιν ἀνδρείων κ’ ἐπισήμων,
146.  καὶ κυκλουμένη πανταχοῦ μὲ ὅρη, πλὴν βραχώδη,
147.  ἀπότομα καὶ ὑψηλὰ καὶ ὅλως τερατώδη,
148. ἂτιν’ ὡς τείχη ὑψηλὰ περικυκλοῦν τὴν πόλιν
149. καὶ παραδόξως ἐνταυτῶ τὴν πεδιάδα ὅλην,
150.μόνον διανοιγόμενα στὴν παραθαλασσίαν.
151.Ἡ πόλις δὲ κατὰ δυσμᾶς παρὰ τὴν ὑπωρείαν
152. κεκοσμημένη κειτ’ ἐκεῖ μὲ ὑψηλᾶς οἰκίας,
153. καλωπισμένας τὲ καὶ μή, ὡς ἔγγιστα χιλίας,
154. διηρημένη ἐκ δυσμῶν, κατὰ γραμμῆς εὐθείας,
155 παρὰ χειμάρρου ρέοντος μέχρι τῆς παραλίας,
156.  ἐν ὢ τὰ τρία τέταρτα παρὰ τὴν ὑπωρείαν,
157.  ἐν τέταρτον κατ’ ἀντικρύ, καὶ πρὸς τὴν Μεσημβρίαν
158. κεῖται τῆς ὅλης πόλεως μὲ χαμηλᾶς οἰκίας,
159. οὐχὶ καθὼς τὰς πρὸς Βορρᾶν ὡραίας κατοικίας.
160. Συνέχεται δὶ’ ὑψηλῆς γεφύρας ὅλ’ ἡ πόλις,
161.  πλὴν ὅταν καταπίπτωσιν ραγδαίαι βροχαί μόλις
162. συγκοινωνούσιν ἅπαντες, καθὸ ὁ βορβορώδης
163. χείμαρρος ὅλως πλημμυρῶν, ὡς Τίγρις ταραχώδης
164.  κυλίων τὰ ἀφρίζοντα κ’ ὑψαύχει κύματά του
165.  συνεπισύρ’ ὁλόκληρα δάση εἰς τὰ νερά του.
166. Τριάκοντα σχεδὸν βουνῶν, ὀρέων δεκαπέντε,
167. ναπῶν, κοιλάδων καὶ δασῶν ἑξήκοντα καὶ πέντε,
168. τὰ βορβορώδη τῶν νερὰ ἐνταύθα καταρρέουν
168. καὶ πλημμυρῶν ὁ ποταμὸς ὄρμητικως παλαίουν.
170. Ἐκ τούτου πᾶν τὸ προστυχὸν πολλάκις ἀφανίζει
171. καὶ τὸ πεδίον μᾶς αὐτὸ συχνάκις ἐπικλύζει.
172.  Ἀλλ’ ὅταν παύουν αἱ βροχαι (τραπέντος τοῦ Ἡλίου),
173. καὶ διαρκεῖ συχνότατα ἒφ’ ὅλου τοῦ Μαΐου,
174. εἶν’ ὅλως διαυγέστατος ἄνευ βοῆς καὶ σάλου
175.  καὶ ρέων ἀκτινοβολεῖ ὡς κάτοπτρον κρυστάλλου,
176. καὶ τότε αἱ καλλίκομοι τῆς πόλεως παρθένοι
177. λευκαίνουσι στὰ διαυγῆ νερὰ αὐτοῦ ἓν γένει,
178. μὲ ᾄσματα τῶν πολιτῶν χιτῶνας πολυπτύχους,
179. ἐξεικονίζουσ’ ἀληθῶς Σειρῆνας τὰς εὐήχους.
180.  Ἡ πόλις δ’ ὅλη συνδενδρος, μ’ ἀειθαλεῖς ἐλαίας,
181.  μὲ πλατύφυλλους καὶ στιλπνᾶς νέας συκομορέας,
182. τὸ δὲ πεδίον εἶν μικρόν, πλὴν καλλιεργημένον,
183.κείμενον κατ’ Ἀνατολᾶς περιπεποιημένον.
184. Ἀφ’ ὅτου ὅθεν ὁ σκληρὸς Αἰγύπτιος ἐκεῖνος
185.  κατέσκαψε καὶ τὸν Πραστόν, ὡς εἴρηται δυστήνως,
186. ἔκτοτε πλέον σταθερῶς ἐνταύθα κατοικούσιν
187. οἱ ποτὲ κάτοικοι Πραστοῦ, ἂλλ’ ὅλως ἀθυμούσι,
188. διότι τὸ ἐν ὄγδοον ἐκ τοῦ ὅλου, (οἱ ζευγίται),
189. κατώκησαν τὰς Βρασιᾶς, ὡς τοῦ Πραστοῦ πολίται,
190. καὶ συνελθόντες μὲ αὐτοὺς τοὺς Κορακοβουνίτας,
191. Καστανιτσιώτας καὶ λοιποὺς καὶ μὲ τοὺς Πλατανίτας,
192. δεύτερον ἐσχημάτισαν δῆμον καὶ ἀδικούσι
193. τοὺς κτηματίας τοῦ Πραστοῦ, ἳνα φορολογούσι.
194.  Διότι πᾷς Λεωνιδεὺς καὶ τοῦ Πραστοῦ πολίτης
195. καὶ κτηματίας Βρασιῶν εἶναι, ἀλλ’ ὡς ἀλήτης
196.  φορολογεῖται ἀπηνῶς παρὰ τῶν ζευγιτῶν του
197. Ὁ Κύριος καὶ ὁ ΙΙοιμήν ὑπὸ τῶν μισθωτῶν του.
198.  Τοῦτο δ’ ἐστὶ πανάληθες κι’ ἀκολουθεῖ συχνάκις,
199. οἱ πόδες κατὰ κεφαλῆς ν’ ἀνίστανται πολλάκις·
200.  ἀλλ’ εἴθε ἐκ τοῦ ὕψους του ὁ Βασιλεὺς Ἑλλήνων,
201. ὁ τὸ πηδάλιον καλῶς τοῦ κράτους διευθύνων,
202.  νὰ ἐπινεύση εὐμενῶς, ὥστε νὰ ἐνωθῶμεν
203.  εἰς ἕνα δῆμον τοῦ Πραστοῦ ἡ πόλις καὶ αἱ κώμαι,
204.  διότι οἰκογένεια ὡς μία θεωροῦνται,
205. οἱ κάτοικοι Λεωνιδεῖς καὶ Βρασιεῖς καλοῦνται
206.καθὼς καὶ τῶν μικρῶν κωμῶν κάτοικοι Μελανιώται
207.  καὶ οἱ Τυριώται ἐνταυτῶ, ὡς ἀπ’ ἀρχῆς Πραστιώται.
208.  Τὰ δ’ ἤθη καὶ τὰ ἔθιμα καὶ αἱ ἐπιγαμίαι
209.  συνδέουσι πάντας αὐτούς, καθὼς καὶ ἀλλ’ αἰτίαι.
210.  Προπάντων δὲ ἡ γλῶσσα τῶν, ἤτις ἐδῶ λαλεῖται
211.  μόνον, καὶ παρὰ τῶν κοινῶν Τσακωνικὴ καλεῖται,
212.  πλὴν ἔχει ρίζας τῆς ποτὲ γλώσσης τῶν Δωριέων,
213.  τῶν κατὰ τὴν πολεμικὴν τῶν ἄλλων κορυφαίων,
214.  διὸ καὶ σῴζει πανταχοῦ λέξεις πολλᾶς ὁμοίας
215.  καὶ ἰδιωματισμοὺς πολλούς τῆς Δωρικῆς μυρίας.
216.  Καὶ ἐξεδόθη πρὸ καιροῦ σύντομος πραγματεία,
217.  εἰς ἣν ἀποδεικνύεται, ὡς εἲρητ’ ἡ αἰτία,
218.  ἣτις ἐμφαίνει καθαρῶς τὴν γλῶσσαν μᾶς γνησίαν,
219.  θυγάτηρ τῆς Λακωνικῆς τῆς παλαιᾶς, πλὴν τέως
220.  ἔπαθε, καθὼς ἔπαθε καὶ ἡ κοινὴ βεβαίως.
Απόδοση

Ίδρυση του Πραστού
Οι Τσάκωνες καταφεύγουν στα δάση του Μαλεβού για να σωθούν από τους σκληρούς Φράγκους.
Εκεί στα δυσπρόσιτα ορεινά φτιάχνουν σπίτια για να μείνουν και σιγά σιγά ο οικισμός γίνεται πόλη με το όνομα Πραστός, πόλη, που γίνεται λαμπρή και είναι φημισμένη σε όλη την Κυνουρία.

Πλούτη και χρυσός εισρέει από τις εμπορικές επιχειρήσεις.
Η πόλη αν και ορεινή είναι πανέμορφη με λαμπρά κτήρια και από υψηλούς πύργους που την στολίζουν.

Έχει 4 βρύσες  κομψοτεχνήματα του καιρού με άφθονο και γάργαρο νερό, και ναό  μεγάλο και περικαλλή που χωρά όλους τους ευτυχισμένους και δοξασμένους κατοίκους της, που έχουν στην Κωνσταντινούπολη εμπορικούς οίκους.
Ελληνική Επανάσταση 1821
Στην Εθνεγερσία του 1821 πρόσφεραν στρατό, πλοία, χρήματα και εφόδια.
Καταστροφή του Πραστού από Ιμπραήμ 1826
Αλλά η μοίρα η κακιά και ύπουλη που έκανε στάχτη τις πόλεις και τα χωριά της Πελοποννήσου, χτύπησε και τον Πραστό. Ο τρομερός και αλύπητος Ιμπραήμ πασάς σαν φοβερό θηρίο και ύπουλος σαν φίδι 3 χρόνια ρήμαζε τον Μοριά, έκαιγε σκότωνε  και πουλούσε σκλάβους τους ανθρώπους έκανε στάχτη και τον ωραίο μας Πραστό.
Κατάργηση διπλοκατοικίας, μόνιμοι στο Λεωνίδιον
Έτσι εμείς όλοι οι κάτοικοι του Πραστού κατοικίσαμε τον τόπο που ονομάζεται Λεωνίδιο. Που (είχαμε την πρόνοια και) αγοράσαμε πριν από 300 χρόνια και ξεχερσώσαμε χωρίς να λογαριάσουμε κόπους. Και έτσι πλέον η πρώην χειμερινή μας κατοικία έγινε μόνιμη πια. Το Αγιελήδι που είναι απέναντι από το νησί των ανδρείων και γενναίων Σπετσιωτών στην Επανάσταση. Το Αγιελήδι που το ζώνουν και το περικλείουν μεγάλοι κοκκινόβραχοι και την πόλη και τον κάμπο και μόνο προς την θάλασσα υπάρχει άνοιγμα.. Η πόλη δυτικά (Στάη) και κάτω από τον κοκκινόβραχο κοσμείται από όμορφα υψηλά αρχοντόσπιτα.

Τα σπίτια είναι περιποιημένα και αγγίζουν τα χίλια τον αριθμό και πορεύονται εκ δυσμάς σε ευθεία γραμμή πλάι στον χείμαρρο που ρέει μέχρι την παραλία. Ενώ τα τρία τέταρτα κείνται στην πλάγιά του κοκκινόβραχου το υπόλοιπο τέταρτο είναι στον νότο (Κοίλασος). Και είναι πιο ταπεινά τα σπίτια και όχι τόσο ωραία όσο της Στάης.

Τα δύο μέρη του Λεωνιδίου επικοινωνούν με υψηλή γέφυρα, αλλά όταν κατεβάζει ποτάμι τα κύματα του είναι τόσο ψηλά και κατεβάζει τόσα πολλά ξύλα από τα πάμπολλα βουνά από τα οποία πηγάζει που το Λεωνίδιο κόβεται στη μέση.  Ο δε κάμπος μας πλημμυρίζει.

Μα κάποτε παύουν οι βροχές και το νερό του ποταμού καθαρίζει και είναι γάργαρο και διαυγές και τρέχει πια ήρεμα τότε οι καλλίγραμμες όμορφες κόρες του Πραστού λευκαίνουν τα ρούχα και τα τραγούδια τους ηχούν σαν το τραγούδι των σειρήνων.

Όλη η πόλη είναι δενδροφυτεμένη με ελαιόδεντρα και πλατύφυλλες μουριές. Ο κάμπος είναι μικρός και βρίσκεται ανατολικά προς την θάλασσα καλλιεργείται δε με μεγάλη επιμέλεια.

Η προδοσία των ζευγιτών (Αγιανδριτών)
Από τότε που ο σκληρός Ιμπραήμ πασάς έκαψε τον Πραστό όλοι οι κάποτε κάτοικοι Πραστού ζούμε μόνιμα πια εδώ με κρύα καρδιά γιατί το ένα όγδοο των συμπολιτών μας  (οι ζευγίτες) πήγαν και κατοίκισαν τα Αγιανδρίτικα Καλύβια (Βρασιές)  και ενώ είναι πολίτες του Πραστού  ήρθαν σε συνεννόηση με τους Κορακοβουνίτες, Καστανιτσιώτες, Πλατανίτες και άλλους και σχημάτισαν δεύτερο Δήμο. Έτσι οι κτηματίες πολίτες του Πραστού που είναι και Λεωνιδιώτες και Αγιανδρίτες συγχρόνως έγιναν εξόριστοι στον τόπο τους και υποκείμενοι σε φορολογία από τους υποτακτικούς τους.
Το αφεντικό από τους υπαλλήλους του.

Αυτή είναι η πραγματικότητα δηλαδή γύρισαν τα ποδάρια και χτύπησαν το κεφάλι. Αλλά αυτός που κρατά το πηδάλιο του κράτους ο βασιλιάς, να άρει την αδικία και να μας αφήσει να ενωθούμε πάλι εις ένα Δήμο, η πόλη του Πραστού μαζί με τις κώμες, διότι είμαστε
 ΜΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΛΕΩΝΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΑΝΔΡΙΤΙΚΩΝ ΚΑΛΥΒΙΩΝ ΟΠΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΛΑΝΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΤΥΡΙΩΤΕΣ  ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΠΡΑΣΤΙΩΤΕΣ ΑΠΟ ΠΑΝΤΑ.

Στο πρόσφατα ανοιγμένο Αρχείο της οικογένειας Γούλελου στο υπ’ αριθμόν 45 έγγραφο υπάρχει σχετική τεκμηρίωση της αντίδρασης στην άδικη διάλυση του Δήμου Πρασιών.


Έχουμε τα ίδια ήθη και έθιμα και είμαστε με τους γάμους συγγενείς μεταξύ μας. Και το σπουδαιότερο είναι η λαλιά μας που είναι μοναδική: η Τσακωνική η καλουμένη που είναι διάλεκτος δωρική .

Γλωσσάριο και λίγα σχόλια:

Λιμναίον: Οι προδότες του Πραστού έδωσαν αυτό το λόγιο όνομα στον διασπασθέντα Δήμο που περιελάμβανε το Αγιελήδι, τα δύο Μέλανα και τον Τυρό. Προέρχεται από την Λιμηρά Επίδαυρο που όπως γνωρίζουμε όλοι είναι στην Λακωνία. 

Βρασιές: Έτσι ονόμασαν οι προδότες του Πραστού τον σφετεριστή Δήμο της Πραστιώτικης κληρονομιάς. Σε όλα τα έγγραφα μετά το 1835 όπου βλέπετε Βρασιείς είναι οι κάτοικοι των Αγιανδρίτικων Καλυβιών. Το όνομα αυτό πήραν αυθαίρετα ονομάζοντας τα Καλύβια Βρασιές ενώ είναι γνωστό τοις πάσι ότι οι αρχαίες Βρασιές ή Πρασιές βρίσκονται στην Πλάκα Λεωνιδίου. Το λάθος αυτό συνεχίζεται μέχρι σήμερα ονομάζοντας το ποτάμι του Αγίου Ανδρέα Βρασιάτη, ενώ είναι γνωστό ότι μόνο για δυο ποτάμια γνωρίζουμε τα αρχαία ονόματά τους: τον Τάνο της Θυρεάτιδας γης και τον Σελινούντα (τώρα Δαφνώνα). Στον χάρτη του Schaubert 1828 ο χείμαρρος του Αγίου Ανδρέα δεν ονοματίζεται. Ονοματίζεται μόνο ο χείμαρρος Τάνος.

Το Αγιελήδι: Παρ’ όλο που η περιοχή του Λεωνιδίου ανήκε στους Αγιοβασιλιώτες, οι Πραστιώτες διατήρησαν την προγονική τους μνήμη και φρόντισαν να την αγοράσουν, για μια ενδεχόμενη επιστροφή στην κοιτίδα τους όταν θα χρειαζόταν. Για την μεσιτεία της Μονής Αγίου Νικολάου Σύντζας στην αγοραπωλησία υπάρχουν σχετικά δημοσιεύματα αλλαχού.

Ζευγίτες και Ζευγηλατείο: Δεν ξεκαθαρίζεται από τον Παπα-Κανικλή η κοινωνική τάξη των ζευγιτών πιθανόν να είναι οι φτωχοί γεωργοί. Ο όρος προέρχεται από την νομοθεσία του Σόλωνα: οι ζευγίτες στην αρχαία Αθήνα, ήταν κοινωνική τάξη, στην οποία ανήκαν όσοι πολίτες μπορούσαν να εκτρέφουν ένα ζευγάρι βόδια, έχοντας εισόδημα 150 - 300 μεδίμνους, αλλιώς τριακοσιομέδιμνοι. Σίγουρα όμως δεν θα ήσαν ικανοί από μόνοι τους να προβούν σε αυτήν την προδοσία θα υπήρχαν και άλλοι που τους καθοδηγούσαν από ανώτερη τάξη με επιγαμίες από τα διπλανά χωριά.  Ο Παπα-Κανικλής γράφει σε υποσημείωση για να μην έχουμε αμφιβολίες πως τα Αγιανδρίτικα Καλύβια ήσαν πάντοτε ζευγηλατείον των Πραστιωτών. Η αχαριστία του νέου ελληνικού βασιλείου έφθασε στο σημείο το Αγιελήδι να εξισωθεί με τα Ζευγηλατείο έχοντας αμφότερα υποτελωνεία, ενώ το Άστρος πολύ ορθώς απέκτησε τελωνείο. Πρώτος Δήμαρχος του ψευδεπίγραφου Δήμου Βρασιάς: ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ 80/ 28 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1836, Δήμαρχος ο Κορακοβουνίτης  Δ. Λεβέντης, Εισπράκτωρ Γ. Κανέλλος.

Επιμύθιο:
Η επανένωση του παλαιού Δήμου Πρασιών με τις πόλεις και κώμες που περιελάμβανε προεπαναστατικά είναι επιτακτικό καθήκον κάθε καταγόμενου από τον Πραστό. Οι πρόγονοί μας διατήρησαν αυτήν ενότητα από τα Μυκηναϊκά χρόνια και όταν στα μεσαιωνικά χρόνια αποστερήθηκαν την αρχαία κοιτίδα τους την αγόρασαν παίρνοντάς την πίσω μην λογαριάζοντας έξοδα και κόπους. Ο Πραστός πρέπει να ξαναγίνει πρωτεύουσα μας. 

Φίλιππος Μπεκύρος


Δημοσίευση σχολίου

[disqus][facebook]

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.