Ο ΔΗΜΟΣ ΝΟΤΙΑΣ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ που μας ΕΝΩΝΕΙ Φορέας Σύγχρονου Χωρικού Σχεδιασμού και αναγκαία προϋπόθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης και Βελτίωσης της Π...
Ο ΔΗΜΟΣ ΝΟΤΙΑΣ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ που μας ΕΝΩΝΕΙ
Φορέας Σύγχρονου Χωρικού Σχεδιασμού και αναγκαία προϋπόθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης και Βελτίωσης της Ποιότητας Ζωής μας.
1. Με την δημοσίευση των Νόμων 2508/1997 (για την βιώσιμη οικιστική ανάπτυξη των πόλεων και των οικισμών) και 2742/1999 (για τον χωροταξικό σχεδιασμό και την αειφόρο ανάπτυξη) ολοκληρώθηκε σε ικανοποιητικό βαθμό το θεσμικό πλαίσιο για τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό στη Χώρα.
Το συνδυασμένο αυτό θεσμικό πλαίσιο έθεσε τις βάσεις και απάντησε στις νέες συνθήκες σχεδιασμού του χώρου στην Ελλάδα αλλά και στις σύγχρονες απαιτήσεις της αειφόρου ανάπτυξης. Προέβλεψε ένα ιεραρχημένο σύστημα σχεδιασμού τριών (03) διακεκριμένων επιπέδων:
* Τον Στρατηγικό Χωροταξικό Σχεδιασμό Εθνικής και Περιφερειακής Εμβέλειας, που περιλαμβάνει την κατάρτιση Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού (Γενικό, Ειδικά και Περιφερειακά Πλαίσια).
* Τον Χωρικό και Αναπτυξιακό Σχεδιασμό Τοπικής και Διαδημοτικής Εμβέλειας, που περιλαμβάνει τα Ρυθμιστικά Σχέδια (Ρ.Σ) και τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ) και τα Σχέδια Χωρικής & Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) στο επίπεδο του Καποδιστριακού Δήμου.
* Τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό στο επίπεδο των Οικισμών, που περιλαμβάνει κυρίως τις Πολεοδομικές Μελέτες Επέκτασης - Αναθεώρησης, τις Πράξεις Εφαρμογής και τις Αναπλάσεις κρίσιμων ή υποβαθμισμένων περιοχών.
Η είσοδος του 2000, σηματοδότησε το νέο πνεύμα του αειφόρου σχεδιασμού και κυρίαρχο αίτημα των εμπλεκομένων Φορέων έγινε η ενεργοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την έγκυρη και έγκαιρη εκπόνηση και εφαρμογή των προβλεπόμενων μελετών προς όφελος της βιώσιμης ανάπτυξης - της προστασίας του περιβάλλοντος - της ποιότητας ζωής. Και ενώ περιμέναμε ο σχεδιασμός του χώρου και η διοικητική αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων σχεδιασμού να είχαν προσαρμόσει τα βήματά τους στους ρυθμούς της εποχής, η πραγματικότητα ήταν διαφορετική. Η νηφάλια αποτίμηση της σημερινής κατάστασης διαψεύδει τις προσδοκίες μας. Τα πρακτικά αποτελέσματα από την εφαρμογή του σχετικού θεσμικού πλαισίου είναι κατά γενική ομολογία όχι ικανοποιητικά.
Από το 2001 μέχρι σήμερα προκηρύχθηκε και ανατέθηκε σημαντικός αριθμός μελετών ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ. Οι περισσότερες μελέτες προκηρύχθηκαν και ανατέθηκαν από τους Δήμους της Χώρας, ενώ 55 περίπου από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για το Περιβάλλον (ΕΠΠΕΡ) του ΥΠΕΧΩΔΕ. Λίγες από τις μελέτες αυτές έχουν φτάσει στο τελικό στάδιο έγκρισής τους και λιγότερες έχουν θεσμοθετηθεί. Και τούτο γιατί οι μελέτες αυτές προχώρησαν χωρίς επιτελικό συντονισμό, πλην αυτών του ΕΠΠΕΡ. Γιατί προχώρησαν χωρίς ολοκληρωμένο τοπικό αναπτυξιακό πλαίσιο, χωρίς πλαίσιο για την βελτίωση της ποιότητας ζωής. Γιατί η μέχρι σήμερα εφαρμογή του σχεδιασμού επικεντρώθηκε, όχι βέβαια με ευθύνη της επιστημονικής κοινότητας, στις ρυθμίσεις και παρεμβάσεις επέκτασης και βελτίωσης - ανάπλασης του αστικού χώρου, χωρίς να έχει διασφαλιστεί προηγουμένως η συνολική οργάνωση του εξωαστικού χώρου, απαραίτητη προϋπόθεση για ισόρροπη ανάπτυξη με προστασία του περιβάλλοντος και ποιότητα ζωής.
2. Κυρίαρχες θέσεις των ανθρώπων των Δήμων και Κοινοτήτων στην Χώρα, κατά τη νέα αυτοδιοικητική σκέψη και λογική (όπως διαμορφώνονται στην ΚΕΔΚΕ), παραμένουν:
* Η συνολική και κατά ιεραρχημένα επίπεδα σχεδιασμού αντιμετώπιση των χωρικών προβλημάτων της ανάπτυξης - της προστασίας του περιβάλλοντος - της ποιότητας ζωής των πολιτών.
* Η αναγκαιότητα θεμελίωσης και παγίωσης ενός αποκεντρωμένου διοικητικού συστήματος, δοκιμασμένου και αποδεκτού από την κοινωνία των πολιτών, σε αρμονική σχέση με τα ιεραρχημένα επίπεδα χωρικού σχεδιασμού της συνολικής ανάπτυξης.
* Η αναγκαιότητα εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου, μέσα από τα σύγχρονα Στρατηγικά Σχέδια και Επιχειρησιακά Προγράμματα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α), που αναδεικνύουν την περιβαλλοντική διάσταση και την ποιότητα ζωής ως κύριες παραμέτρους του χωρικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού.
* Η ουσιαστική αποκέντρωση των χωροταξικών και πολεοδομικών αρμοδιοτήτων στην Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να καταδεικνύεται βάσιμα ο κομβικός ρόλος και η σημασία του Περιφερειακού και Τοπικού Χωρικού και Αναπτυξιακού Σχεδιασμού και η εφικτότητα της εφαρμογής του Σχεδιασμού αυτού στα επίπεδα που προαναφέραμε.
3. Για να επιτύχουμε στην περιοχή της Νότιας Κυνουρίας έναν επίκαιρο σχεδιασμό του χώρου ως αναγκαία προϋπόθεση για βιώσιμη ανάπτυξη και βελτίωση της ποιότητας ζωής, πρέπει να θέσουμε, ως Δήμος και Κοινωνία, τους παρακάτω στόχους:
α. Την προστασία και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος, την διατήρηση των οικολογικών και πολιτισμικών αποθεμάτων και την προβολή και την ανάδειξη των συγκριτικών γεωγραφικών - φυσικών - παραγωγικών και πολιτιστικών πλεονεκτημάτων.
β. Την ενίσχυση της διαρκούς και ισόρροπης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και την ανταγωνιστική παρουσία της περιοχής στον ευρύτερο περιφερειακό περίγυρο.
γ. Την στήριξη της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής στο σύνολο του δημοτικού χώρου.
4. Για την εκπλήρωση των παραπάνω στόχων, κατά την κατάρτιση του χωροταξικού πλαισίου και των λοιπών σχεδίων, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ακόλουθες αρχές:
α. Η εξασφάλιση ισάξιων όρων διαβίωσης και ευκαιριών παραγωγικής απασχόλησης των πολιτών, σε συνάρτηση με την ισόρροπη πληθυσμιακή διάταξη και την δημογραφική ανανέωσή τους.
β. Η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών και η βελτίωση των υποδομών στο σύνολο του δημοτικού χώρου.
γ. Η διατήρηση, ενίσχυση και ανάδειξη της οικιστικής και παραγωγικής πολυμορφίας καθώς και της φυσικής ποικιλότητας στις «αστικές» και «περιαστικές» περιοχές, αλλά και στην ύπαιθρο και ιδιαίτερα στις παράκτιες και ορεινές περιοχές καθώς και στις περιοχές που παρουσιάζουν αυξημένη τουριστική ανάπτυξη.
δ. Η εξασφάλιση μιας ισόρροπης σχέσης μεταξύ του «αστικού - περιαστικού» και αγροτικού χώρου και η ενίσχυση της εταιρικής σχέσης μεταξύ του «αστικού κέντρου» - των οικισμών - της υπαίθρου.
ε. Η κοινωνική, οικονομική, περιβαλλοντική και πολιτισμική αναζωογόνηση του «αστικού κέντρου» και των ευρύτερων περιαστικών περιοχών και ιδίως αυτών που παρουσιάζουν προβλήματα παραγωγικής ή δημογραφικής εγκατάλειψης.
στ. Η ολοκληρωμένη ανάπτυξη, ανάδειξη και προστασία των ορεινών περιοχών και ιδιαίτερα η ενίσχυση του δημογραφικού και πληθυσμιακού τους ισοζυγίου, η διατήρηση και ενθάρρυνση των παραδοσιακών παραγωγικών κλάδων τους και της παραγωγικής πολυμορφίας τους, η βελτίωση της πρόσβασής τους σε βασικές τεχνικές και κοινωνικές υποδομές καθώς και η προστασία των φυσικών και των πολιτιστικών τους πόρων.
ζ. Η συστηματική προστασία, αποκατάσταση, διατήρηση και ανάδειξη των περιοχών - των οικισμών - των τοπίων, που διαθέτουν στοιχεία φυσικής, πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
η. Η συντήρηση, αποκατάσταση και ολοκληρωμένη διαχείριση των αγροτικών εκτάσεων - των δασών - των περιοχών προστασίας της φύσης - των περιοχών οικοανάπτυξης - των περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλλους - των θρησκευτικών και αρχαιολογικών μνημείων.
θ. Η ορθολογική αξιοποίηση και η ολοκληρωμένη διαχείριση των υδάτινων πόρων και των αστικών απορριμμάτων.
ι. Ο συντονισμός των δημοτικών προγραμμάτων και έργων που έχουν χωροταξικές επιπτώσεις.
ια. Η συστηματική πληροφόρηση, ο αποτελεσματικός διάλογος και η προώθηση στρατηγικών συμμαχιών μεταξύ όλων των πολιτικών, παραγωγικών και κοινωνικών συντελεστών που επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα την διαμόρφωση των επιλογών χωρικής ανάπτυξης.
Συνδυάζοντας τις κυρίαρχες θέσεις της Αυτοδιοίκησης και τους στόχους και τις αρχές του χωρικού σχεδιασμού για την περίπτωσή μας με τον υπό ψήφιση νόμο για την Διοικητική Μεταρρύθμιση και το Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» προκύπτει, ότι ο σύγχρονος Σχεδιασμός του Χώρου του Τόπου μας είναι υπόθεση του νέου Δήμου της Περιοχής μας.
Το θεσμικό πλαίσιο - οι προδιαγραφές - οι θέσεις της ΚΕΔΚΕ - οι αρχές και οι στόχοι - τα φώτα και οι εξειδικευμένες γνώσεις της τοπικής Επιστημονικής Κοινότητας είναι στην διάθεσή μας.
Η νέα αυτοδιοικητική εποχή απαιτεί βούληση για διατύπωση και εφαρμογή σαφούς πολιτικής.
Ευελπιστούμε ότι ο Δήμος Νότιας Κυνουρίας που μας Ενώνει θα καταστεί Φορέας Σύγχρονου Χωρικού Σχεδιασμού και αναγκαία προϋπόθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης και Βελτίωσης της Ποιότητας Ζωής μας.
Γιάννης Η. Μαρνέρης
Φορέας Σύγχρονου Χωρικού Σχεδιασμού και αναγκαία προϋπόθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης και Βελτίωσης της Ποιότητας Ζωής μας.
1. Με την δημοσίευση των Νόμων 2508/1997 (για την βιώσιμη οικιστική ανάπτυξη των πόλεων και των οικισμών) και 2742/1999 (για τον χωροταξικό σχεδιασμό και την αειφόρο ανάπτυξη) ολοκληρώθηκε σε ικανοποιητικό βαθμό το θεσμικό πλαίσιο για τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό στη Χώρα.
Το συνδυασμένο αυτό θεσμικό πλαίσιο έθεσε τις βάσεις και απάντησε στις νέες συνθήκες σχεδιασμού του χώρου στην Ελλάδα αλλά και στις σύγχρονες απαιτήσεις της αειφόρου ανάπτυξης. Προέβλεψε ένα ιεραρχημένο σύστημα σχεδιασμού τριών (03) διακεκριμένων επιπέδων:
* Τον Στρατηγικό Χωροταξικό Σχεδιασμό Εθνικής και Περιφερειακής Εμβέλειας, που περιλαμβάνει την κατάρτιση Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού (Γενικό, Ειδικά και Περιφερειακά Πλαίσια).
* Τον Χωρικό και Αναπτυξιακό Σχεδιασμό Τοπικής και Διαδημοτικής Εμβέλειας, που περιλαμβάνει τα Ρυθμιστικά Σχέδια (Ρ.Σ) και τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ) και τα Σχέδια Χωρικής & Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) στο επίπεδο του Καποδιστριακού Δήμου.
* Τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό στο επίπεδο των Οικισμών, που περιλαμβάνει κυρίως τις Πολεοδομικές Μελέτες Επέκτασης - Αναθεώρησης, τις Πράξεις Εφαρμογής και τις Αναπλάσεις κρίσιμων ή υποβαθμισμένων περιοχών.
Η είσοδος του 2000, σηματοδότησε το νέο πνεύμα του αειφόρου σχεδιασμού και κυρίαρχο αίτημα των εμπλεκομένων Φορέων έγινε η ενεργοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την έγκυρη και έγκαιρη εκπόνηση και εφαρμογή των προβλεπόμενων μελετών προς όφελος της βιώσιμης ανάπτυξης - της προστασίας του περιβάλλοντος - της ποιότητας ζωής. Και ενώ περιμέναμε ο σχεδιασμός του χώρου και η διοικητική αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων σχεδιασμού να είχαν προσαρμόσει τα βήματά τους στους ρυθμούς της εποχής, η πραγματικότητα ήταν διαφορετική. Η νηφάλια αποτίμηση της σημερινής κατάστασης διαψεύδει τις προσδοκίες μας. Τα πρακτικά αποτελέσματα από την εφαρμογή του σχετικού θεσμικού πλαισίου είναι κατά γενική ομολογία όχι ικανοποιητικά.
Από το 2001 μέχρι σήμερα προκηρύχθηκε και ανατέθηκε σημαντικός αριθμός μελετών ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ. Οι περισσότερες μελέτες προκηρύχθηκαν και ανατέθηκαν από τους Δήμους της Χώρας, ενώ 55 περίπου από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για το Περιβάλλον (ΕΠΠΕΡ) του ΥΠΕΧΩΔΕ. Λίγες από τις μελέτες αυτές έχουν φτάσει στο τελικό στάδιο έγκρισής τους και λιγότερες έχουν θεσμοθετηθεί. Και τούτο γιατί οι μελέτες αυτές προχώρησαν χωρίς επιτελικό συντονισμό, πλην αυτών του ΕΠΠΕΡ. Γιατί προχώρησαν χωρίς ολοκληρωμένο τοπικό αναπτυξιακό πλαίσιο, χωρίς πλαίσιο για την βελτίωση της ποιότητας ζωής. Γιατί η μέχρι σήμερα εφαρμογή του σχεδιασμού επικεντρώθηκε, όχι βέβαια με ευθύνη της επιστημονικής κοινότητας, στις ρυθμίσεις και παρεμβάσεις επέκτασης και βελτίωσης - ανάπλασης του αστικού χώρου, χωρίς να έχει διασφαλιστεί προηγουμένως η συνολική οργάνωση του εξωαστικού χώρου, απαραίτητη προϋπόθεση για ισόρροπη ανάπτυξη με προστασία του περιβάλλοντος και ποιότητα ζωής.
2. Κυρίαρχες θέσεις των ανθρώπων των Δήμων και Κοινοτήτων στην Χώρα, κατά τη νέα αυτοδιοικητική σκέψη και λογική (όπως διαμορφώνονται στην ΚΕΔΚΕ), παραμένουν:
* Η συνολική και κατά ιεραρχημένα επίπεδα σχεδιασμού αντιμετώπιση των χωρικών προβλημάτων της ανάπτυξης - της προστασίας του περιβάλλοντος - της ποιότητας ζωής των πολιτών.
* Η αναγκαιότητα θεμελίωσης και παγίωσης ενός αποκεντρωμένου διοικητικού συστήματος, δοκιμασμένου και αποδεκτού από την κοινωνία των πολιτών, σε αρμονική σχέση με τα ιεραρχημένα επίπεδα χωρικού σχεδιασμού της συνολικής ανάπτυξης.
* Η αναγκαιότητα εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου, μέσα από τα σύγχρονα Στρατηγικά Σχέδια και Επιχειρησιακά Προγράμματα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α), που αναδεικνύουν την περιβαλλοντική διάσταση και την ποιότητα ζωής ως κύριες παραμέτρους του χωρικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού.
* Η ουσιαστική αποκέντρωση των χωροταξικών και πολεοδομικών αρμοδιοτήτων στην Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να καταδεικνύεται βάσιμα ο κομβικός ρόλος και η σημασία του Περιφερειακού και Τοπικού Χωρικού και Αναπτυξιακού Σχεδιασμού και η εφικτότητα της εφαρμογής του Σχεδιασμού αυτού στα επίπεδα που προαναφέραμε.
3. Για να επιτύχουμε στην περιοχή της Νότιας Κυνουρίας έναν επίκαιρο σχεδιασμό του χώρου ως αναγκαία προϋπόθεση για βιώσιμη ανάπτυξη και βελτίωση της ποιότητας ζωής, πρέπει να θέσουμε, ως Δήμος και Κοινωνία, τους παρακάτω στόχους:
α. Την προστασία και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος, την διατήρηση των οικολογικών και πολιτισμικών αποθεμάτων και την προβολή και την ανάδειξη των συγκριτικών γεωγραφικών - φυσικών - παραγωγικών και πολιτιστικών πλεονεκτημάτων.
β. Την ενίσχυση της διαρκούς και ισόρροπης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και την ανταγωνιστική παρουσία της περιοχής στον ευρύτερο περιφερειακό περίγυρο.
γ. Την στήριξη της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής στο σύνολο του δημοτικού χώρου.
4. Για την εκπλήρωση των παραπάνω στόχων, κατά την κατάρτιση του χωροταξικού πλαισίου και των λοιπών σχεδίων, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ακόλουθες αρχές:
α. Η εξασφάλιση ισάξιων όρων διαβίωσης και ευκαιριών παραγωγικής απασχόλησης των πολιτών, σε συνάρτηση με την ισόρροπη πληθυσμιακή διάταξη και την δημογραφική ανανέωσή τους.
β. Η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών και η βελτίωση των υποδομών στο σύνολο του δημοτικού χώρου.
γ. Η διατήρηση, ενίσχυση και ανάδειξη της οικιστικής και παραγωγικής πολυμορφίας καθώς και της φυσικής ποικιλότητας στις «αστικές» και «περιαστικές» περιοχές, αλλά και στην ύπαιθρο και ιδιαίτερα στις παράκτιες και ορεινές περιοχές καθώς και στις περιοχές που παρουσιάζουν αυξημένη τουριστική ανάπτυξη.
δ. Η εξασφάλιση μιας ισόρροπης σχέσης μεταξύ του «αστικού - περιαστικού» και αγροτικού χώρου και η ενίσχυση της εταιρικής σχέσης μεταξύ του «αστικού κέντρου» - των οικισμών - της υπαίθρου.
ε. Η κοινωνική, οικονομική, περιβαλλοντική και πολιτισμική αναζωογόνηση του «αστικού κέντρου» και των ευρύτερων περιαστικών περιοχών και ιδίως αυτών που παρουσιάζουν προβλήματα παραγωγικής ή δημογραφικής εγκατάλειψης.
στ. Η ολοκληρωμένη ανάπτυξη, ανάδειξη και προστασία των ορεινών περιοχών και ιδιαίτερα η ενίσχυση του δημογραφικού και πληθυσμιακού τους ισοζυγίου, η διατήρηση και ενθάρρυνση των παραδοσιακών παραγωγικών κλάδων τους και της παραγωγικής πολυμορφίας τους, η βελτίωση της πρόσβασής τους σε βασικές τεχνικές και κοινωνικές υποδομές καθώς και η προστασία των φυσικών και των πολιτιστικών τους πόρων.
ζ. Η συστηματική προστασία, αποκατάσταση, διατήρηση και ανάδειξη των περιοχών - των οικισμών - των τοπίων, που διαθέτουν στοιχεία φυσικής, πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
η. Η συντήρηση, αποκατάσταση και ολοκληρωμένη διαχείριση των αγροτικών εκτάσεων - των δασών - των περιοχών προστασίας της φύσης - των περιοχών οικοανάπτυξης - των περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλλους - των θρησκευτικών και αρχαιολογικών μνημείων.
θ. Η ορθολογική αξιοποίηση και η ολοκληρωμένη διαχείριση των υδάτινων πόρων και των αστικών απορριμμάτων.
ι. Ο συντονισμός των δημοτικών προγραμμάτων και έργων που έχουν χωροταξικές επιπτώσεις.
ια. Η συστηματική πληροφόρηση, ο αποτελεσματικός διάλογος και η προώθηση στρατηγικών συμμαχιών μεταξύ όλων των πολιτικών, παραγωγικών και κοινωνικών συντελεστών που επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα την διαμόρφωση των επιλογών χωρικής ανάπτυξης.
Συνδυάζοντας τις κυρίαρχες θέσεις της Αυτοδιοίκησης και τους στόχους και τις αρχές του χωρικού σχεδιασμού για την περίπτωσή μας με τον υπό ψήφιση νόμο για την Διοικητική Μεταρρύθμιση και το Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» προκύπτει, ότι ο σύγχρονος Σχεδιασμός του Χώρου του Τόπου μας είναι υπόθεση του νέου Δήμου της Περιοχής μας.
Το θεσμικό πλαίσιο - οι προδιαγραφές - οι θέσεις της ΚΕΔΚΕ - οι αρχές και οι στόχοι - τα φώτα και οι εξειδικευμένες γνώσεις της τοπικής Επιστημονικής Κοινότητας είναι στην διάθεσή μας.
Η νέα αυτοδιοικητική εποχή απαιτεί βούληση για διατύπωση και εφαρμογή σαφούς πολιτικής.
Ευελπιστούμε ότι ο Δήμος Νότιας Κυνουρίας που μας Ενώνει θα καταστεί Φορέας Σύγχρονου Χωρικού Σχεδιασμού και αναγκαία προϋπόθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης και Βελτίωσης της Ποιότητας Ζωής μας.
Γιάννης Η. Μαρνέρης
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ