$type=three$count=3$show=home$height=220$snippet=hide$rdm=hide$a=hide$d=hide$la=hide$au=hide$com=0

Ευγένιος Βούλγαρης: Μέγας Διδάσκαλος του Γένους

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ TO:

Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου . Η μεγάλη εκκλησιαστική και θεολογική προσωπικότητα του Ευγενίου Βούλγαρη (1716-1806), σε συνδυασ...


Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου.

Η μεγάλη εκκλησιαστική και θεολογική προσωπικότητα του Ευγενίου Βούλγαρη (1716-1806), σε συνδυασμό με την βαθιά  επιστημονική του γνώση και την θύραθεν σοφία του, είναι η ζωντανή απόδειξη της δυνατότητας συμπόρευσης Ορθοδοξίας και Επιστήμης. Ταυτόχρονα έμπρακτα τονίζει την προσφορά της Εκκλησίας στην Παιδεία του Έθνους και διαψεύδει την προπαγάνδα των αθέων και αγνωστικιστών διανοητών, πως μόνο η κοσμική γνώση οδηγεί στην απαλλαγή του ανθρώπου από δεισιδαιμονίες και εξαρτήσεις και στον δρόμο της ελευθερίας και της προόδου.... Στην Ιστορία έχει αποδειχθεί το αντίθετο... Απολύτως λοιπόν δικαιολογημένα εφέτος εορτάζονται  από τη Μητρόπολη Κερκύρας και όχι μόνο τα 300  χρόνια από τη γέννηση και τα 210 από την κοίμηση του μεγάλου διδάχου του Γένους.

Στην  αθεϊστική προπαγάνδα δεν ταιριάζει καθόλου το ότι ο Ευγένιος Βούλγαρης ήταν κληρικός, ότι ανεδείχθη  Αρχιεπίσκοπος Σλαβινίου και Χερσώνος και παράλληλα ότι ο χαλκέντερος κληρικός με τη Ορθοδοξότατη  γραφή και τα κηρύγματα του επί θεολογικών και εκκλησιαστικών ζητημάτων, έμαθε,  έγραψε, μετέφρασε, και δίδαξε Λογική, Αριθμητική, Γεωμετρία, Φιλοσοφία, Φυσική, Κοσμολογία. Ο Κων. Σάθας έγραψε σχετικά:

«Ο Ευγένιος ήταν εκ των πολυμαθεστέρων και πολυγραφοτέρων του αιώνος του. Εγίνωσκε την Ελληνικήν, Λατινικήν, Γερμανικήν, Ιταλικήν, Γαλλικήν, Εβραϊκήν, Χαλδαϊκήν, Τουρκικήν, Αραβικήν και Ρωσικήν διάλεκτον. Πανδαήμων (Σημ. γρ. Πανεπιστήμων) και χαλκέντερος συγγραφεύς, πρόμαχος της ορθοδοξίας λαμπρός, τα μέγιστα συνετέλεσεν εις μετάδοσιν της νεωτέρας φιλοσοφίας εν τω ημετέρω έθνει». (1). 

Ο Ευγένιος Βούλγαρης δεν δίστασε να μελετήσει και να γνωρίσει πρώτος στους Έλληνες τους φιλοσόφους και βασικούς εκπροσώπους του Διαφωτισμού, τον αγνωστικιστή Γάλλο Βολταίρο (1694-1778) και τον αγγλικανό Τζον Λόκ (1632-1704), βλέποντας τους βεβαίως με την ιδιοφυή κριτική του ματιά. Το 1768 μετέφρασε στα ελληνικά το «Δοκίμιον ιστορικόν και κριτικόν περί των διχονοιών εν ταις Εκκλησίαις της Πολωνίας» του Βολταίρου. Ο Άγιος Νεκτάριος, ο οποίος με  φροντίδα και δαπάνη του εξέδωσε το πόνημα του Αρχιεπισκόπου Ευγενίου Βουλγαρη «Σχεδίασμα περί Ανεξιθρησκείας, ήτοι Περί Ανοχής των Ετεροθρήσκων» (2) γράφει στις Σημειώσεις του, που συνοδεύουν το βιβλίο, ότι  το Δοκίμιο του Βολταίρου είναι βραχύτατον, και επ’ αυτού «αι σημειώσεις αυτού υπ’ αυτού του Ευγενίου προστεθείσαι και <σημειώματά τινα> απλώς και μετριοφρόνως ονομαζόμενα, αποτελούσι πλέον των 4/5 του όλου (εκ 15 περίπου τυπογραφικών φύλλων συνισταμένου), ούτω δε το έργον δύναται να θεωρηθή μάλλον συγγραφή του Βουλγάρεως πρωτότυπος». Το δοκίμιο πραγματεύεται τους σκληρούς διωγμούς  που υπέστησαν οι Ορθόδοξοι χριστιανοί από τους Παπικούς στην Πολωνία, δια μέσου της κρατικής εξουσίας και της Ουνίας (3). Εκείνο που ένωνε τον Ορθόδοξο Ιεράρχη με τον άθρησκο Γάλλο φιλόσοφο  ήταν ο σφοδρός αντιλατινισμός τους, κάτι που φαίνεται και στο συγκεκριμένο βιβλίο. Τους χώριζαν βεβαίως πολλά...  
Στον Ελληνισμό ο Ευγένιος Βούλγαρης ήταν «ο πραγματικός εισηγητής της σκέψης του Λοκ στην Ελλάδα» (4). Του Άγγλου διανοούμενου μετέφρασε στα ελληνικά το σημαντικότερο φιλοσοφικό του σύγγραμμα «Δοκίμιο για την ανθρώπινη νόηση». Μάλιστα το χρησιμοποίησε ως βοήθημα στις παραδόσεις του στην Αθωνιάδα Σχολή (5). 

Ο τότε διάκονος Ευγένιος υπηρέτησε ως Σχολάρχης, από το 1753 έως το 1759, στην Αθωνιάδα Εκκλησιαστική Ακαδημία, στην οποία  και της έδωσε το όνομα. Σ’ Αυτήν Μαθητές του, τους οποίους ενέπνευσε η διδασκαλία του, ήσαν ο Άγιος Ιερομάρτυς και Ισαπόστολος Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος, ο Άγιος  Αθανάσιος ο Νεομάρτυς, ο ιερομόναχος Σέργιος Μακραίος, ο μοναχός Ιώσηπος Μοισιόδακας, ο Επίσκοπος Πλαταμώνος Διονύσιος και άλλοι. (6). Όλοι τους προσέφεραν τα μέγιστα στο Έθνος ως κληρικοί και δάσκαλοι. 

Το «σχεδίασμα» του Αρχιεπισκόπου Ευγενίου Βούλγαρη «Περί Ανεξιθρησκείας» έχει ομοιότητες  με το έργο του Λοκ «Επιστολή περί Ανεκτικότητας», το οποίο αυτός έγραψε το 1689. Κατά τον Πασχάλη Κιτρομηλίδη η θρησκευτική θεμελίωση της θεωρίας της ανεκτικότητας επιτρέπει στον Λοκ να συμπεριλάβει στη θεωρία του δύο εξαιρέσεις. Η μία αφορά στους πιστούς στον Πάπα της Ρώμης Ρωμαιοκαθολικούς και η δεύτερη στους αθέους. Στην πρώτη περίπτωση θεωρεί ότι ο Πάπας ασκεί τυραννία και στη δεύτερη εκδηλώνει την πεποίθηση ότι η θρησκεία είναι η πηγή της ηθικής και συνεπώς πρόσωπα χωρίς θρησκευτική πίστη δεν μπορούν να θεωρηθούν ότι διαθέτουν αξιοπιστία στο δικαίωμα της ανεκτικότητας. «Υποσχέσεις, συμφωνίες και όρκοι, που είναι οι δεσμοί της ανθρώπινης κοινωνίας, δεν δεσμεύουν τον άθεο, διότι ο εξοβελισμός του Θεού, ακόμη και μόνο στη σκέψη, διαλύει τα πάντα» γράφει ο Λοκ (7). Τις ίδιες απόψεις, από την Ορθόδοξη άποψη, εκφράζει ο Ευγένιος Βούλγαρης στο πόνημά του «Σχεδίασμα περί Ανεξιθρησκείας». Όπως γράφει, ο αδιάφορος (Σημ. γρ. Δηλ. ο άθεος) δεν μπορεί να είναι ανεξίθρησκος, γιατί δεν έχει θρησκεία,  και ο θηριώδης (Σημ. γρ. Λατίνος και όποιος άλλος) γιατί δεν έχει ανεκτικότητα. Για τους παπικούς φέρνει ως παράδειγμα της ελλείψεως ανεκτικποτητας την «Ιγκυϊζιτιώνα» (Ιερά Εξέταση) και «τα εσπερινά του Αγ. Βαρθολομαίου», τη σφαγή δηλαδή των Ουγενότων (Προτεσταντών) στο Παρίσι από τους Ρωμαιοκαθολικούς. (8)

Στο πόνημα του περί ανεξιθρησκείας ο Βούλγαρης χρησιμοποιεί σε μετάφραση τον γαλλικό όρο «tolerance», που ο Βολταίρος χρησιμοποιεί στο πόνημά του   «Εγχειρίδιο επί της ανεκτικότητας» (Traite sur la tolerance), το οποίο δημοσιεύθηκε το 1763 και για τη συγγραφή του οποίου οπωσδήποτε ο Βολταίρος επηρεάστηκε και αυτός από τον Λοκ. Το πόνημα του Βούλγαρη περί ανεξιθρησκείας εκδόθηκε στη Λειψία πέντε χρόνια αργότερα, το 1768.

Τα στοιχεία περί της ζωής και του έργου του Ευγενίου Βούλγαρη είναι αδιάψευστα. Ο πρωτοπόρος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (της χρήσης δηλαδή της γνώσης και της λογικής στα όσα αφορούν στη φύση) και κήρυκας της ανεκτικότητας και της ανεξιθρησκίας είναι ένας κληρικός. Και δεν είναι ο μόνος. 

Ο επηρεασμένος από τον Διαφωτισμό Κ.Θ. Δημαράς πέρα από τον θαυμασμό του για την «καταπληκτική σε έκταση και ποικιλία συγγραφική παραγωγή» του Αρχιεπισκόπου Ευγενίου Βούλγαρη σημειώνει και μιαν άλλη δραστηριότητά του, την Εθνική. Θεωρεί βέβαιο ότι κοντά στην Αυτοκράτειρα Αικατερίνη εργάζεται προς καθαρά εθνική κατεύθυνση. Συντάσσει υπομνήματα προς την Αικατερίνη για την απελευθέρωση της Ελλάδος. Δημοσιεύει φυλλάδια εθνικά, που κυκλοφορούν κατά τα ορλωφικά στην Ελλάδα. Μεταφράζει φυλλάδια του Βολταίρου καμωμένα για να προκαλέσουν αποστροφή προς τους Τούρκους και τους φίλους τους και ελπίδα για απελευθέρωση του Γένους. «Πίστη, συνείδηση εθνική και φιλελευθερισμός συμβαδίζουν», γράφει ο Κ.Θ. Δημαράς. (9)

Σημειώνεται ότι ο Βούλγαρης, όπως φαίνεται και από το βιβλίο του «Περί συστήματος του Παντός» (Βιέννη, 1805) είχε γνώση των έργων των σκαπανέων των σύγχρονων επιστημών, δηλαδή των μαθηματικών, φυσικών και αστρονόμων Κοπερνίκου, Κέπλερ,  Γαλιλαίου, Νιούτον, Τακέ κ.α. (10) Ορισμένα από τα έργα τους μετέφρασε και δίδαξε. Επίσης στη Λογική του ο Ευγένιος Βούλγαρης αποδεικνύεται «ένθερμος οπαδός της εμπειρικής μεθόδου στην έρευνα του φυσικού κόσμου». Πιο συγκεκριμένα εκφράζει την εμπιστοσύνη του στην παρατήρηση και στο πείραμα, δίνει παραδείγματα πειραματικής απόδειξης διαφόρων θεωριών...και τονίζει ότι τα πειράματα πρέπει να πραγματοποιούνται με ακρίβεια και πως, κατά τη διενέργειά τους, «δε  θα πρέπει να αγόμεθα από δυσμένεια και έχθος, ουδ’ άλλου τινός των παθών» (11). Ο Πασχάλης Κιτρομηλίδης γράφει σχετικά: «Στα είκοσι χρόνια που δίδαξε στον ελληνικό χώρο, ο Βούλγαρης εισήγαγε τη νεότερη φιλοσοφία και επιστήμη στα κυριότερα παιδευτικά κέντρα και άνοιξε τον δρόμο για τον Διαφωτισμό». (12) 

Η συνύπαρξη στον Βούλγαρη της αμιγούς Ορθόδοξης Πίστης του, της Εθνικής του δράσης, της εκ μέρους του  αποδοχής και διδασκαλίας ό,τι πιο σύγχρονου επιστημονικού συγγράμματος και επιτεύγματος υπήρξε στην εποχή του και της φιλελεύθερης σκέψης του είναι ίσως μοναδική στην εποχή του. Αλλά από τότε έως και σήμερα πολλοί είναι αυτοί που επιχείρησαν να μειώσουν την προσωπικότητά του.  Ο Ε.Π. Παπανούτσος δεν τον τοποθετεί  μεταξύ των εκφραστών του Νεοελληνικού Διαφωτισμού!(13). Τον θεωρεί εκπρόσωπο του Θρησκευτικού Ουμανισμού στην Ελλάδα... Ο ίδιος ο Δημαράς αν και τονίζει ότι ο Βούλγαρης «φαίνεται να είναι η παλαιότερη διαπρέπουσα φυσιογνωμία ανάμεσα σε εκείνους που μνημονεύσαμε ως εκπροσώπους του ελληνικού Διαφωτισμού» υποστηρίζει ότι στα γεράματά του  βλέποντας τη στροφή της πολιτικής της Ρωσίας προς συντηρητική κατεύθυνση ακολούθησε και εκείνος... (14). Οι Π. Κονδύλης και Άλκης Αγγέλου επίσης βλέπουν συμβιβασμό και οπισθοδρόμηση στο έργο του Βούλγαρη, που σχετίζεται με την ηλικία του...Αλλιώς σκεφτόταν στα νιάτα του και αλλιώς στα γεράματά του, υποστηρίζουν...Δεν μπορούν, δεν έχουν τα πνευματικά βιώματα οι συγκεκριμένοι για να αντιληφθούν ότι οι αξίες δεν έχουν ηλικία.  

Πέραν του Ευγενίου Βούλγαρη, που επιχειρούν να  μειώσουν την προσωπικότητα, το έργο και την προσφορά του στον Ελληνισμό,  οι άθεοι ιστορικοί και διανοούμενοι  είναι  επικριτικοί συνολικά σε βάρος της Εκκλησίας. Η προπαγάνδα τους έχει δύο σκέλη. Το πρώτο είναι η αποσιώπηση του γεγονότος ότι οι περισσότεροι εκπρόσωποι του Ελληνικού Διαφωτισμού ήσαν κληρικοί και ΟΛΟΙ, ΟΛΟΙ οι λαϊκοί ήσαν πιστά μέλη της Εκκλησίας. Δεν είχαμε δηλαδή στην Ελλάδα  Ροβεσπιέρο, Μαρά  και Νταντόν, ούτε Βολταίρο, Ρουσό και Ντιντερό. Υποστηρίζουν ότι η Εκκλησία δίωξε όσους έφεραν και δίδαξαν τις τότε σύγχρονες επιστήμες. Αλλά ποτέ δεν είπαν και δεν λένε τι εννοούν αναφερόμενοι στην «Εκκλησία». Οι άθεοι δεν καταλαβαίνουν ή σκοπίμως αγνοούν ότι Εκκλησία είναι όλοι οι πιστοί. Εκκλησία δεν είναι μόνο το Φανάρι, ή μόνο οι Πατριάρχες Επίσκοποι και Αρχιεπίσκοποι, είναι όλοι οι κληρικοί και οι λαϊκοί, πολλοί από τους οποίους εισήγαγαν στον Ελληνισμό τις τότε ραγδαίες εξελίξεις στην επιστήμη και στη φιλοσοφία.. Μεταξύ αυτών  οι Αρχιεπίσκοποι Χερσώνος Ευγένιος Βούλγαρης και Νικηφόρος Θεοτόκης, ο Επίσκοπος Πλαταμώνος Διονύσιος, οι ιερομόναχοι Σέργιος Μακραίος, Ιώσηπος Μοισιόδαξ, Βενιαμίν ο Λέσβιος, Νεόφυτος Δούκας, Μεθόδιος Ανθρακίτης. 

Η αθεϊστική προπαγάνδα επικεντρώνεται στον Ανθρακίτη. Ο εν λόγω ιερομόναχος όταν δίδασκε στην Καστοριά μελέτησε βιβλία  των Καρτεσίου και Μαλμπράνς και του ρωμαιοκαθολικού μυστικιστή Μιγκέλ ντε Μολινός.  Από αυτά μετάφρασε ορισμένα σημεία και τα κράτησε, ως σημειώσεις, σε τετράδια. Μαθητής  του, που τον φθονούσε, έκλεψε τις σημειώσεις του, τις πήγε στο Φανάρι και τον συκοφάντησε ότι διαδίδει στους μαθητές του αιρετικές αντιλήψεις. Εναντίον του ήσαν και πολλοί δάσκαλοι στη Θεσσαλία και στη Μακεδονία... 

Στα 1723 ο Ανθρακίτης παρουσιάστηκε στην Πατριαρχική Σύνοδο, προσήγαγε ομολογία πίστεως στους Συνοδικούς και τους διαβεβαίωσε ότι ουδέν έγραψε ή δίδαξε, που αντέβαινε στη διδασκαλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Όπως γράφει ο Σάθας οι Συνοδικοί δέχθηκαν την ομολογία του, όμως «δια λόγους παραδειγματισμού των φιλοσοφούντων» έδωσαν εντολή να καούν τα προσκομισθέντα στο Φανάρι τετράδια του και εκείνος να μη διδάξει ποτέ  «αιρετικούς φιλοσόφους». Ο Ανθρακίτης είχε έναν άγιο χαρακτήρα, αποκαταστάθηκε από το Φανάρι και συνέχισε να διδάσκει έως τον θάνατό του, το 1749. Από όλη αυτή τη ζωή του Ανθρακίτη οι άθεοι συγκράτησαν μόνο την καύση των σημειώσεων του στο Φανάρι... Να σημειώσουμε πως τον Μολινός η Ιερά Εξέταση τον καταδίκασε σε ισόβια κάθειρξη. Μετά από εννέα χρόνια στη φυλακή ο Μολινός απεβίωσε... 

Οι άθεοι κατηγορούν την ποιμαίνουσα Ορθόδοξη Εκκλησία ότι καταδίκασε όσους παρεξέκλιναν της διδασκαλίας Της, όπως τον Καΐρη. Λησμονούν ότι στην Εκκλησία υπάρχει η Διδασκαλία Της, η οποία δεν επιδέχεται αλλοιώσεις. Και ενώ διογκώνουν μεμονωμένες περιπτώσεις στην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν καταγγέλλουν τα εγκλήματα της  Γαλλικής Επαναστάσεως, τη γενοκτονία στη Βανδέα και, κατά την περίοδο της τρομοκρατίας, τις χιλιάδες των αθώων θυμάτων που εκτελέσθηκαν με τη λαιμητόμο, μεταξύ των οποίων και ο ιδρυτής της σύγχρονης Χημείας Λαβουαζιέ. Ομοίως δείχνουν να αγνοούν, ή να θεωρούν φυσικό γεγονός την από τα ολοκληρωτικά καθεστώτα εξόντωση εκατομμυρίων ανθρώπων, που θεωρήθηκαν αντικαθεστωτικοί και «εχθροί του Κόμματος, δηλαδή του λαού...». 

Οι άθεοι επίσης δεν γνωρίζουν ή δεν θέλουν να γνωρίσουν πως η Εκκλησία πορεύεται με τη Ζωή και τη Διδασκαλία του Θεανθρώπου και Σωτήρα της ανθρωπότητας Ιησού Χριστού και την κατά τη μίμησή Του παραδειγματική ζωή των Αγίων Της. Πάντα υπήρχαν και υπάρχουν οι άγιοι, οι ομολογητές, οι πατέρες της Εκκλησίας, οι μάρτυρες. Αυτοί οι Άγιοι μνημονεύονται στον αιώνα, αυτοί χάραξαν τον δρόμο της Εκκλησίας και όχι οι πολλοί, που στην εποχή τους μπορεί να ήσαν παντοδύναμοι, συν τω χρόνω όμως πέρασαν στη λήθη. Στην Εκκλησία υπήρχαν και υπάρχουν και οι μισαλλόδοξοι, οι αιρετικοί, οι ανάξιοι κληρικοί και λαϊκοί, οι συκοφάντες. Για του λόγου το αληθές να αναπολήσει ο καθένας τί πέρασαν στην εποχή τους οι Άγιοι Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Βασίλειος ο Μέγας, Γρηγόριος ο Θεολόγος, Μάξιμος ο Ομολογητής, Μέγας Αθανάσιος, Γρηγόριος ο Παλαμάς, Συμεών ο Νέος Θεολόγος, Νεκτάριος ο Πενταπόλεως. 

Όσον αφορά  στο πέρασμα των νέων ιδεών και επιστημών στον υπόδουλο Ελληνισμό  υπήρξε επιφυλακτικότητα, έως και αντίδραση εκ μέρους  του Φαναρίου και άλλων κληρικών και λαϊκών. Στην αντίληψή τους βάραινε η ευθύνη έναντι του Έθνους και η αγωνία τους για το πώς υπό καθεστώς άγριας και βάρβαρης  τουρκικής δουλείας ο λαός θα μπορέσει να διατηρήσει την ιδιοπροσωπία του, κύριο συστατικό της οποίας ήταν και είναι η Ορθόδοξη Πίστη.. Ο λόγος του Αγίου Αθανασίου του Παρίου εκφράζει αυτή την αγωνία. Γράφει: «Αν κάποιος λοιπόν οδηγηθεί στην έπαρση εξ αιτίας των γνώσεων του αυτών και επιχειρήσει να υποτάξει σε κάποιους κανόνες και τα ουράνια και να κρίνει τα υπερφυσικά με το ίδιο κριτήριο, που κρίνει και τα φυσικά φαινόμενα, τότε η σοφία του αυτή δεν είναι σοφία, αλλά μάλλον ανοησία, αφροσύνη και τρέλα, χειρότερη μάλιστα και επιβλαβέστερη από κάθε άλλη τρέλα».(15)    
   
Το δεύτερο σκέλος της προπαγάνδας των αθέων είναι η ταύτιση  των Λατίνων  με την Ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτό για να αποδείξουν ότι μια είναι η νοοτροπία στην Χριστιανική Ανατολή και στη Δύση  και αυτή είναι η δίωξη κάθε ελεύθερης φωνής, κάθε επιστημονικής γνώσης, κάθε άλλης άποψης και η  διαιώνιση του σκοταδισμού και της κληρικαλιστικής κυριαρχίας στη ζωή των ανθρώπων. Φυσικά δεν είναι το ίδιο ο Χριστιανισμός που επαγγέλλεται ο Πάπας, με αυτόν της Ορθοδοξίας. Το Φανάρι δεν ήταν  ποτέ Βατικανό. Δεν υπήρξε Ιερά Εξέταση στην Ορθοδοξία. Δεν μπορεί να συγκριθεί η καύση των σημειώσεων του Ανθρακίτη με τις χιλιάδες των θυμάτων της Ιεράς Εξέτασης. Και όμως οι άθεοι εξομοιώνουν τα γεγονότα... 

Οι αντιεκκλησιαστικοί προπαγανδιστές υβρίζουν και συκοφαντούν την Εκκλησία, κλήρο και λαό, αντί να Την ευγνωμονούν που διατήρησε τον Ελληνισμό επί 400 και περισσότερα χρόνια δουλείας, πέτυχε την αναγέννησή Του και συνετέλεσε στην ανάπτυξη της Παιδείας του, με προεξάρχοντα τον Ευγένιο Βούλγαρη, και στην ευημερία του, ώστε σήμερα αυτοί να υπάρχουν ως Έλληνες και να έχουν την άνεση να Την υβρίζουν και να Την συκοφαντούν εκ του ασφαλούς.... Γι’ αυτούς ισχύει το «ουδείς ασφαλέστερος εχθρός των ευεργετηθέντων αχαρίστων».-         
Παραπομπές 
(1) Κων. Σάθα «Βιογραφίαι των εν τοις γράμμασι διαλαμψάντων Ελλήνων», Εν Αθήναις, 1868, σελ. 569 
(2) Βολταίρου «Περί των διχονοιών των εν ταις Εκκλησιαις της Πολωνίας», Μετάφραση Ευγενίου Βουλγάρεως, Εκδ. Πουκαμισάς, Αθήνα, 2008, σελ. 11-12. 
(3) Ευγενίου Βουλγάρεως «Σχεδίασμα περί Ανεξιθρησκείας, ήτοι ανοχής των ετεροθρήσκων», Εκδίδοται το δεύτερον υπό ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΚΕΦΑΛΑ, Μητροπολίτου Πενταπόλεως, Εν Αλεξανδρεία, Τυπο – Λιθογραφείον Ι. Κ. Λαγουδάκη. 1890, σελ. 79
(4) Άλκη Αγγέλου «Των Φώτων», Αθήνα, 1988,σελ. 4-5).
(5) Τζων Λοκ «Δεύτερη Πραγματεία περί Κυβερνήσεως», Εκδ. «Γνώση», 1η έκδ. 1990, σελ. 11
(6) Βλ. σχ. Προσφώνησις προς την Α.Θ.Π. Οικουμενικόν Πατριάρχην κ.κ. Βαρθολομαίον τον Α΄, υπό Αρχιμ. Νικηφόρου Μικραγιαννανίτου, Σχολάρχου Αθωνιάδος εις Επετηρίδα Αθωνιάδος Ακαδημίας ΙΙ «Διακοσιοτεσσαρακονταετηρίς Διορισμού Σχολάρχου Αθωνιάδος Ευγενίου Βουλγάρεως, 1753-1993 και Τεσσαρακονταετηρίς επαναλειτουργίας 1953-1993», Αθωνιάς 1997, σελ,35 κ.ε.
(7) Βλ.σχ. Εισαγωγή Π/Μ.Κ. (σελ. 68-69) εις βιβλίο του Τζον Λοκ «Δεύτερη Πραγματεία περί Κυβερνήσεως».
(8) Εις βιβλίο Ευγ. Βουλγάρεως περί της Ανεξιθρησκείας εις σελ. 3 και 72. 
(9) Κ.Θ. Δημαρά «Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Εκδ. «Ίκαρος», 8η έκδ. Αθήνα, 1987, σελ. 134
(10) Γιάννη Καρά «Οι θετικές επιστήμες στον ελληνικό χώρο, 15ος – 19ος αιώνας), Εκδ. «Δαίδαλος», Ι. Ζαχαρόπουλος, Αθήνα, 1991, σελ. 250
(11) Γιάννη Καρά «Η εξέλιξη της νεοελληνικής επιστήμης», Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών Ε.Ι.Ε, Αθήνα, 1999, σελ. 54-55. Επίσης Γιάννη Καρά «Οι Επιστήμες στην Τουρκοκρατία», Βιβλιοπ. της «Εστίας», Αθήνα, 1993, σελ. 68 κ.ε. 
(12) Πασχάλη Μ. Κιτρομηλίδη «Νεοελληνικός Διαφωτισμός», ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1999, σελ. 56.
(13) Αθανασίου Γ. Καρμή «Ευγένιος Βούλγαρις και οι πνευματικές ζυμώσεις του ΙΗ΄αιώνα», Εκδ. «Παρρησία», Αθήνα, 2008, σελ. 25.
(14) Κ.Θ. Δημαράς «Νεοελληνικός Διαφωτισμός», Εκδ. Ερμής, 7η Έκδοση, Αθηνα,1998, 15.
(15) Αγίου Αθανασίου του Παρίου «Απολογία Χριστιανική», Εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα, 2015, σελ.168.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Όνομα

'Ωρα,1,"Κλεισθένης",1,«Αντώνης Τρίτσης»,1,΄εργα,2,΄Πούλιθρ,1,΄Υγεία,128,112,1,11ο Π.Τ. Νοτιοανατολικής Πελοποννήσου του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας,4,16η Μαρτίου,4,1821,30,25η Μαρτίου,57,28η Οκτωβρίου,37,3x3,1,6η ΥΠΕ,3,Α Χώρα νάμου,10,Α. Σ. Λεωνιδίου,35,Α.Ε.Μαρίου,61,Α.Ε.Σ. Κυνουρίας,2,Α.Ο.Σ.Λ,4,Α.Σ. TKD Λεωνιδίου,30,Α.Σ."Αρκάς",27,Α.Σ.Λεωνιδίου,885,Α.Τ.Λεωνιδίου,3,ΑΑΔΕ,5,Αβραντίνης,1,Αγ.Βασίλειος,17,Αγαπήνωρ,1,Αγγελίες,158,Αγία Παρασκευή,1,αγιασμός,6,Άγιος Ανδρέας,3,Άγιος Βασίλειος,10,Αγίου Πνεύματος,5,Αγρότες,284,αγροτικό ιατρείο,2,Αγροτικός Συνεταιρισμός,64,Αγώνας Δρόμου Νότιας Κυνουρίας,1,Αγώνες δρόμου,93,αγωνισ,1,Αγωνιστική Συνεργασία,2,Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών,1,ΑΔΕΔΥ,11,Αδέσποτα,1,ΑΔΜΗΕ,5,ΑΕΚ Τρίπολης,1,ΑΕΠΙ,5,Αεροδρόμια,3,Αερόστατα,5,Αθήνα,2,Αθλητικά,3802,Αθλητικά Ανακοινώσεις,1,Αθλητισμός,25,αιγιαλός,1,Αιμοδοσία,73,αιολικά πάρκα,4,Ακίνητα,2,ακτοπλοΐα,1,Αλέξης Τσίπρας,1,Αλιεία,10,αλιευτικός σύλλογος,3,αλιευτικός τουρισμός,6,Άλλα αθλήματα,197,ΑΜΕΑ,43,Αμπελουργοί,17,Αμυγδαλιά,30,Ανάβαλος,1,αναγκαστικά μέτρα,17,Ανακοινώσεις,692,ανακύκλωση,2,Αναπτυξιακή Πάρνωνα,217,Αναρ,1,Αναρρίχηση,68,Αναρριχητικός - Ορειβατικός Σύλλογος Λεωνιδίου,23,Ανάσταση,4,Ανέλιξη,1,Ανεμογεννήτριες,36,Ανεξάρτητοι Έλληνες,8,ανεργία,1,Άνεργοι,25,Ανοικτό Πανεπιστήμιο,2,Ανοιχτή συνέλευση,8,αντάμωμα,1,ΑΝΤΑΡΣΥΑ,1,Αντένα,2,αντικαρκινική εταιρεία,1,Αντιφασίστες,1,Αξίζει να δείτε,105,Άξιον Εστί,3,απάτες,17,Απάτη,2,ΑΠΕ,10,απεργία,20,Απογραφή 2011,4,Απογραφή 2021,10,Απογραφή κτιρίων 2021,2,Αποζημιώσεις,8,Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου,2,Απόκριες,142,Απόλλων Τυρού,335,Απόλλωνας Τυρού,98,απολλώνιος δρόμος,2,άποροι,11,Απορρίμματα,34,Αποστολόπουλος,1,αποτελέσματα,1,Απόψεις,1,Απρόβλεπτα,1,απώλεια αντικειμένου,1,αρ,1,Αργολίδα,19,Άργος,1,Αργυράκη,1,Άρθρα,26,Άρθρο,8,αρκ,1,Αρκάδες Αγίου Δημητρίου,1,Αρκαδία,2870,Αρκαδίας,1,Αρκαδικό Πανόραμα,5,Αρκαδικο χωριό,3,Αρκαδικός,4,Άρση βαρών,2,Αρχαιολογία,31,Αρχείο Τσακωνιάς,280,Αρχιτέκτονες,8,Αρχοντικό Τσούχλου,48,Αρχοντικό Χατζηπαναγιώτη,2,ΑΣΕΠ,10,ΑΣΠΕΤ,1,Αστεία,3,Αστέρας Τρίπολης,4,Αστρος,2,Άστρος,38,Αστυνομία,524,Ασφαλιστικά ταμεία,77,ΑΤΕ,1,ατύχημα,12,Άυλη Πολιτιστική κληρονομιά,1,Αυτοδιοίκηση,28,αυτοδιοίκηση-εκλογές,471,Αυτοκίνητο,53,Αυτοκινητόδρομος,6,Αφετηρία Ζωής,2,αφιέρωμα,9,Βαλασόπουλος,3,Βασίλης Κοντοζαμάνης,2,βασιλόπιτα,6,Βασκίνα,45,Βέμμος,9,Βενιζέλος,1,Βιβλίο,57,Βιβλιοθήκη,3,Βίντεο,100,Βιογραφικό,3,Βιολογικός,2,Βιτζηλαίου,5,Βιώσιμη Πόλη,2,Βλάβες,12,Βλάσης,87,Βλησιδιά,22,Βοήθεια στο σπίτι,2,Βόλεϊ,22,βόρεια Κυνουρία,1,Βουδούρης,7,βραβείο,4,Βρύση,1,Γ.Ε.Φ.,1,Γ.Σ.Τυρού,92,Γενική Συνέλευση,74,Γεύσεις Ελλήνων εκλεκτές,6,Γεωργοί,4,γήπεδα,2,γηροκομείο,16,Γιαννακόπουλος,4,Γιαννακούρας,69,Γιαννούσης,5,γιατροί,10,Γιορτή Αμυγδάλου,3,Γιορτή θαλασσινών,9,Γιορτή Κάστανου,4,Γιορτή Κρασιού,23,γιορτή μελιού,10,Γιορτή μελιτζάνας,24,Γιορτή πανσελήνου,2,Γιορτή του Ψαρά,26,Γιορτή Ψαρά,1,Γλυππία,2,γλυπτική,2,Γνώμες,420,Γόντικας,4,γσεε,5,Γυμνάσιο,131,Γυμνάσιο Λεωνιδίου,4,Γυναίκα,12,Γύρος Αμπελώνων,2,Δ.Ε.Τυρού,17,Δ.Ο.Υ.,67,Δακοκτονία,18,Δαλιάνης,10,δανειολήπτες,3,ΔΑΟΚ Αρκαδίας,1,Δασαρχείο,29,Δασικοί Χάρτες,2,Δαφνώνα,6,ΔΕΔΔΗΕ,48,Δέδε,2,Δέδες,4,ΔΕΕΠ,5,ΔΕΗ,114,ΔΕΚΟ,1,Δελτία τύπου,1137,δεντροφύτευση,2,δευτεροβάθμια,2,ΔΗ.ΣΥ.,8,ΔΗΚΕΝΚ,62,Δημ.Ραδιόφωνο Τρίπολης,4,ΔΗΜΑΡ,3,Δημήτρης Κουτσούλης,16,Δημήτρης Πτωχός,91,Δημητσάνα,1,δήμοι,2,Δημοπρασία,54,Δήμος Β.Κυνουρίας,11,Δήμος Βόρειας Κυνουρίας,21,Δήμος Γορτυνίας,1,Δήμος Λεωνιδίου,34,Δήμος Ν.Κυνουρίας,85,Δήμος Νότιας,1,Δήμος Νότιας Κυνουρίας,2412,δήμος Τρίπολης,4,Δήμος Τυρού,2,Δημόσιο,4,δημοσιογράφοι,5,Δημοσκόπηση,3,δημοτικά τέλη,1,Δημοτική Επιτροπή,1,Δημοτικό Συμβούλιο,341,Δημοτικό Σχολείο,264,δημοψήφισμα,1,Δια Βίου Μάθηση,20,διάγγελμα,3,Διαγωνισμός,50,Διαδίκτυο,69,δίαθλο,1,διακοπή νερού,9,διακοπή ρεύματος,83,Διάλεξη,1,Διαμαρτυρία,8,Διαμονή,14,Διανομή τροφίμων,18,διασκέδαση,168,Διατροφή,14,διάφορα,8,διάφορα είδη,13,Διαχειριστική Επιτροπή του Κληροδοτήματος «Γ.Φ.ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ»,1,ΔΙΕΚ,5,Διεύθυνση Δασών,2,Δικαιοσύνη,82,ΔΙΚΕ,3,Δικηγόρος,4,Δίκτυο Αποχέτευσης,1,διόδια,3,δίπλωμα οδήγησης,1,Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος,1,Δολιανά,1,Δολιανίτης,17,δου,1,Δράκος,7,Δράσεις Κυνουρίας,3,Δράση,11,Δρίτσας,7,δρόμος,5,Δυνατή Πελοπόννησος,1,ΔΥΠΑ,11,δυστύχημα,19,δωρεά,32,Δώρο Πάσχα,3,Δώρο Χριστουγέννων,2,εγκαίνια,4,εγκύκλιος,1,ΕΕΣΠΟΦ,1,ΕΕΤΑΑ,2,ΕΕΤΕΜ Αρκαδίας,1,εθελοντισμός,39,έθιμα,7,Εθνική Ελλάδας,14,Εθνική Συσπείρωση,1,Εθνική Τράπεζα,7,ει,1,Ειδήσεις,5,Ειδικό Σχολείο,4,εκαβ,5,Εκδηλώσεις,1114,Εκδήλωση,11,Εκδρομή,80,Έκθεση,88,Έκθεση Φωτογραφίας,10,Εκκλησία,447,Εκλογες,9,Εκλογές,724,Εκπαίδευση,658,εκπομπή,3,εκπτώσεις,9,έκτακτα μέτρα,12,Εκτελεστική επιτροπή,5,ελαιοπαραγωγοί,68,ελαιοτριβεία,1,ΕΛΓΑ,41,Ελεύθεροι επαγγελματίες,4,Ελιά,6,Ελλάδα,1758,Ελληνική Επανάσταση,1,Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία,5,Ελληνική Ομάδα Διάσωσης Αρκαδίας,1,Ελληνικός Στρατός,9,Ελλήνων Συνέλευσις,1,ΕΛΜΕ,27,ΕΛΣΤΑΤ,4,ΕΛΤΑ,8,Έλωνα,12,Εμβολιασμοί,30,Εμπορικό Ναυτικό,1,Εμπορικός σύλλογος,193,εμπόριο,6,Εμποροπανήγυρη,4,ΕΜΥ,18,Εναλλακτική Αριστερή Κίνηση Καθηγητών Αρκαδίας,2,Ενδιαφέρουν,258,Ενέργεια,10,ενεργειακή κρίση,1,Ενημέρωση,4,Ενίσχυση Επιχειρήσεων,5,ενοικίαση ακινήτων,18,ενοίκιο,1,Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Αρκαδίας,3,Ένωση Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών Αρκαδίας,1,Ένωση Ξενοδόχων,51,Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου,1,Ένωση Τουριστικών καταλυμάτων Νότιας Κυνουρίας,6,εξοικονομώ,7,Εξωτερική Πολιτική,3,ΕΟΔΥ,212,ΕΟΜΜΕΧ,1,ΕΟΠΥΥ,4,Εορτή,17,ΕΠΑ.Σ.Τρίπολης,1,ΕΠΑΛ,92,επαρχιακός Τύπος,2,επέτειοι,14,Επίδομα,1,επίδομα θέρμανσης,3,επιδόματα,28,Επιδοτήσεις,47,Επικαιρότητ,1,Επικαιρότητα,13459,Επικαιρότητα Νότια Κυνουρία Λεωνίδιο,1,επικουρικό προσωπικό,2,Επιμελητήρια Πελοποννήσου,9,Επιμελητήριο Αρκαδίας,412,έπιπλα,1,Επιστολές,29,Επιτάφιος,7,Επιτροπή Αγώνα Πάρνωνα,2,Επιτροπή Διαβούλευσης,4,Επιτροπή Παιδείας,8,Επιχειρηματικότητα,89,Επιχειρήσεις,176,Επιχειρήσεις εστίασης,25,ΕΠΟ,3,ΕΠΣ Αρκαδίας,11,ΕΠΣ.Αρκαδίας,109,ΕΠΣΑ,47,Ερασιτεχνικό Πρωτάθλημα,7,Ερασιτεχνικό Πρωτάθλημα Αρκαδίας,346,Έργα,310,εργαζόμενοι,2,ΕΡΓΑΝΗ,1,Εργασία,415,Εργαστήριο,8,Εργατικό κέντρο,16,Έρευνα,1,ΕΡΤ,30,Ερυθρός Σταυρός,4,Ερωτηματολόγιο,1,εσαμεα,1,ΕΣΕΤ,1,ΕΣΗΕΑ,1,ΕΣΠΑ,55,εστίαση,11,Εύη Τατούλη,66,Ευθυμογράφημα,18,Ευρωεκλογές,5,Ευρωπαική Ένωση,3,Ευχές,58,ΕΦΕΤ,11,ΕΦΚΑ,12,Εφορεία Αρχαιοτήτων Αρκαδίας,2,Εφορία,3,Ζάβιτσα,1,Ζαρίτσι,2,Ζαχαριάς,14,ζημιές,5,ζώα,1,ζωγραφική,11,Ζωντανή μετάδοση,1,Ζώταλης,1,Η Πελοπόννησος Μπροστά,126,ηλεκτρονικό έγκλημα,1,Ηλιοπούλου,4,ημερίδα,32,Ηρακλής,1,Θέατρο,90,θέατρο σκιών,15,Θεοδωράκη,1,θεοδωράκης,2,θεολόγοι,2,Θεοφάνεια,39,Θεοφάνια,1,θερινό σχολείο,6,θέρμανση,1,θηροφύλακες,5,Ι. Μ. Αγίου Νικολάου Σίντζας,3,Ι.Μ. Αρτοκωστάς,1,Ι.Μ.Αγίου Νικολάου Καρυάς,4,Ι.Μ.Αγίου Νικολάου Σίντζας,26,Ι.Μ.Ελώνης,89,Ι.Μ.Ταξιάρχη Μιχαήλ Μουράς,1,Ιατρικός Σύλλογος Αρκαδίας,7,ιατροί,2,ιατρός,2,Ιδιαίτερα μαθήματα,5,ΙΕΚ,12,Ιερά Μονή Σίντζας,2,ΙΚΑ,39,ΙΚΑ.,1,ΙΝ.Ε.,1,ΙΝΕ ΓΣΕΕ,2,ΙΝΣΕΤΕ,1,ιπποειδή,1,Ισοπολιτεία,7,Ιστορικά,47,Ιταλία,1,Κ.Ε.Δ.Ε,9,Κ.Ε.Ε.,2,Κ.Ε.Π.,14,Κ.Ε.Φ.,1,καζίνο,1,Καθαρά Δευτέρα,4,καιρός,242,κακοκαιρία,42,Καλαθά,1,κάλαντα,4,Κάλεσμα,1,Καλλικράτης,9,Καλό Λίβάδι,1,κάπνισμα,4,Καρβελάς,4,Καρδαράς,1,Καρναβάλι,10,Καρυές,1,καρχαρίας,1,Καστανιές,2,Καστάνιτσα,1,κάστανο,7,καστανοπααγωγοί,1,καστανοπαραγωγοί,3,καταγγελίες,5,Καταδυτικό πάρκο,29,καταναλωτές,7,καταστήματα,10,κατηγορία,1,κατοικίδια,2,Κατσίρης,2,Καύσιμα,6,καύσωνας,1,ΚΔΑΜ,1,ΚΔΑΠ,3,ΚΕΚ,3,Κέντρα Κοινότητας,6,Κέντρο Κοινότητας,11,Κέντρο Πληροφόρησης,8,Κέντρο Πρόληψης,3,Κέντρο Πρόληψης Αρκαδίας,7,Κέντρο Υγείας,118,Κεντροαριστερά,4,ΚΕΠ,3,Κεραυνός,1,Κηδεία,147,ΚΙ.ΔΗ.ΣΟ.,1,Κιβωτός του Κόσμου,4,ΚΙΝΑΛ,3,Κίνημα Αλλαγής,33,κινηματογράφος,81,Κίνηση,1,ΚΚΕ,82,Κλειστό Γυμναστήριο,5,κληροδοτήματα,18,κλήρωση,2,ΚΝΕ,1,Κοινωνία,90,Κοινωνικά,447,Κοινωνικά Εκκλησία,1,Κοινωνικά Λεωνίδιο,2,Κοινωνικά Νότια Κυνουρία,1,Κοινωφελής Επιχείρηση,27,Κόκκορης,1,κολύμβηση,6,Κοντοζαμάνης,27,κοπή πίτας,30,Κορακοβούνι,3,Κορινθία,10,Κόρινθος,2,Κορολόγος,1,Κορομηλιά,1,κορονοϊός,415,Κορωνοϊός,392,Κοσμάς,289,Κόσμος,99,Κοτρώτσος,1,Κοτσώλης,1,Κουκλοθέατρο,15,Κουνουπιά,32,Κουτρούκης,5,ΚΠΝΝΑ,1,κρεοπωλεία,1,Κρυονέρι,4,ΚΤΕΛ,69,Κτηματική Υπηρεσία,4,Κτηματολόγιο,21,κτηνοτρόφοι,49,ΚΤΥΠ,1,κυκλοφοριακές ρυθμίσεις,38,κυκλοφοριακό,33,Κυνηγετική Ομοσπονδία Πελοποννήσου,7,Κυνηγετικός Σύλλογος,40,Κυνηγοί,35,Κυνουρία,42,Κυπαρίσσι,1,Κύπελλο Αρκαδίας,27,Κύπρος,3,Κωνσταντινόπουλος,135,Κώστας Βλάσης,36,Λαϊκή αγορά,117,Λαϊκή Ενότητα,11,Λαική συσπείρωση,48,Λαϊκή συσπείρωση,26,Λάκκος,11,Λάκος,7,Λακωνία,23,Λαλουδάκης,38,Λαμπρόπουλος,44,Λαογραφία,77,ΛΑΟΣ,1,λαχειοφόρος,6,Λειβαδά,1,Λειβάδι,20,Λεκκός,1,λευκή νύχτα,1,Λεωνίδιο,4011,Λεωνίδιο Αλλάζουμε,8,Λεωνίδιο Επικαιρότητα,1,Λεωνίδιο Επικαιρότητα Ανακοινώσεις,1,Λεωνίδιο Κοινωνικά,1,Λεωνίδιο Κοινωνικά Επικαιρότητα,1,Λεωνίδιο Νότια Κυνουρία,3,Λεωφορία,2,Λιβάδι,13,Λιμάνι,30,Λιμεναρχείο,63,Λιμενικό Σώμα,44,Λιμενικό Ταμείο,9,λογιστές,24,Λούλουγγας,1,Λύκειο,84,Λυκουρέντζος,76,Λυμπεροπούλου,2,Λυσίκατος,137,μαγειρική,4,Μαθητές,2,Μαίναλο,4,Μανδρώνης,4,Μάνος,1,Μάνου Ελένη,1,Μανώλης,3,Μανώλης Δολιανίτης,38,Μανώλης Μάκαρης,6,Μαρί,35,Μαρνέρης,118,Μαρτάνο,5,Μέλανα,13,Μέλι,1,Μελισσοκόμοι,15,Μελιτζάzz,191,Μέρα25,6,Μεσσηνία,19,Μετανάστες,2,μεταφορά μαθητών,2,μέτρα προστασίας,21,Μετρό,1,Μητέρα,6,Μητρόπολη,16,Μητσοτάκης,18,Μηχανές,1,Μηχανικοί,8,Μιχελάκης,2,ΜΜΕ,7,Μνημείο,1,μνημόσυνο,52,Μονάδα Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΜΔ ΠΠ) Νότιας Πελοποννήσου,6,Μονάδα Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών Νότιας Πελοποννήσου,1,Μοναστήρι,6,μονοπάτια,4,ΜΟΡΕΑΣ,5,ΜΟΡΙΑΣ ΑΕ Α.Ο.Τ.Α,2,Μορφωτικός Σύλλογος,112,Μοτοπαρέα,67,Μοτοπαρέα Λεωνιδίου,8,Μοτοσικλέτα,49,Μούρα,3,μουσεία,44,μουσική,17,μουστός,3,Μπακούρης,1,Μπαμπαδήμας,57,Μπάσκετ,556,Μπάσκετ Α. Σ. Λεωνιδίου,9,Μπερέτσος,1,Μπερτζελέτος,6,Μπιρσίμ,8,Μπουντρούκας,5,Μυθική Πελοπόννησος,3,ν,1,Ναρκωτικά,2,Νατάσα Πετρούλια,4,ναυάγιο,1,Ναύπλιο,2,Ναυτικοί,4,ΝΔ,240,Νέα Γρίπη,6,Νέα Δημοκρατία,60,Νέα Πελοπόννησος,224,Νέα Πορεία για τη Νότια Κυνουρία,24,Νέοι Δρόμοι,2,Νεολαία ΠΑΣΟΚ,3,νερό,7,νηπιαγωγείο,77,νίκ,1,Νίκας,113,Νικολάκου,10,ΝΟΔΕ,4,Νομαρχία Αρκαδίας,6,νομοσχέδιο,1,Νότια Κυνουρία,24,Νότια Κυνουρία,6016,Νότια Κυνουρία Τουρισμός,1,ΝΠΙΔ,1,ντοκιμαντέρ,8,νυχτερινό ρεύμα,1,ξενοδοχεία,1,Ξενοδόχοι,32,Ξύλα,1,Ο άλλος δρόμος,21,Ο τόπος μας,5,Ο.Ε.ΕΣ.Π.,1,Ο.Τ.Ε.,6,ΟΑΕΔ,77,ΟΑΕΕ,21,ΟΓΑ,25,Οδηγίες,19,Οδηγοί,1,οδικό δίκτυο,2,Οδοιπορικό Ιστορίας,3,οδοντιατρικός Αρκαδίας,2,οεβα,1,ΟΕΒΕΑ,2,Οικ,1,Οικοδόμοι,4,Οικολόγοι,6,Οικονομ,1,Οικονομία,978,Οικονομική επιτροπή,164,Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος,3,Οινοπαραγωγοί,5,ΟΚΕ,1,Ολυμπιακοί Αγώνες,2,Ολυμπιακός,1,Ολυμπιακός Λεωνιδίου,264,ομιλία,26,Ομογένεια,51,Ομοσπονδία TKD ITF,8,ΟΝΝΕΔ,9,ΟΠΑΠ,5,ΟΠΕΚΑ,6,ΟΠΕΚΕΠΕ,4,όπερα,1,Όραμα-Γνώση - Πρόοδος,5,Όραμα-Γνώση-Πρόοδος,56,Ορειβασία,196,Ορθοπαιδικός,1,ορκωμοσία,2,ΟΣΔΕ,4,οσε,5,Όσκαρ,1,ΟΤΑ,14,Ουκρανία,4,Ουράνης,4,Π.Ο.Ε.,1,Π.Ο.Φ.Ε.Ε.,1,παγκόσμια ημέρα,3,Παγώνης,2,ΠΑΖΛ,6,Παιδί,76,παιδί Τυρός,1,Παιδίατρος,11,Παιδικά χωριά SOS,2,Παιδική Χαρά,13,Παιδική Χορωδία,16,Παιδικό Πρωτάθλημα Αρκαδίας,3,Παιδικό Πρωτάθλημα Αρρκαδίας,1,παιδικός σταθμός,45,Παιδότοπος,1,παλαίμαχοι,2,Παλαιοχώρι,67,ΠΑΜΕ,6,Παμπελοποννησιακό Οδοντιατρικό Συνέδριο,4,Παναγιωτόπουλος,1,Παναρκαδική ομοσπονδία,36,Παναρκαδική ομοσπονδία Αμερικης,3,Παναρκαδικό Νοσοκομείο,62,Παναρκαδικό Συνδικάτο Εργατών Οικοδόμων,1,Παναρκαδικός,3,Πανελλήνια Ένωση Φαρμακοβιομηχανίας,4,Πανελλήνιες,42,Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου,30,πανηγύρια,66,Πανθυρεατικός,3,Πανσέληνος,1,Παπαδημητρόπουλος,1,Παπαηλιού,35,Παπαθανασόπουλος,158,Παπαμιχαήλ,3,Παπανδρέου,4,παραδοσιακοί χοροί,8,Παραλία Τυρού,4,Παραλίες,17,Παράλιο Άστρος,1,παράξενα,1,Παραπολιτικά,2,ΠαραΤυρό,36,παρέλαση,7,Παρθενώνας,1,Πάρνωνας,42,Πάρνωνας Α.Ε.,1,Παρουσίαση,14,ΠΑΣΟΚ,91,ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής,54,Πάσχα,262,Πατσαρίνος,1,Πάχος,2,ΠΕ Αρκαδίας,82,ΠΕΔ,5,Πεζοπορία,65,Πεζοπόροι Τυρού,199,Πειραιώς,1,Πελετά,222,Πελοπόνησος Αφετηρία Ζωής,19,Πελοποννησιακή Ένωση,3,Πελοποννησιακή Ομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας,11,Πελοποννησιακή Συμμαχία,3,Πελοπόννησος,219,πελοπόννησος - Αφετηρία Ζωής,1,Πελοπόννησος ΑΕ,1,Πελοπόννησος Οικολογική,2,Πελοπόννησος Πρώτα,6,Πελοπόννησος Expo,10,πεπ,1,Πέρα Μέλανα,91,Περιβάλλον,274,περιβάλον,1,Περιοδικό,1,Περιπατητικός τουρισμός,7,περιφερεια,1,Περιφέρεια Πελοποννήσου,1754,Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Πελοποννήσου,11,Περιφερειακή Επιτροπή,1,Περιφερειακό Συμβούλιο,67,ΠεΣυ,1,Πετρέλαιο,3,Πέτρος Τατούλης,212,Πηγάδι,51,πιστοποιητικά,3,πίτα,6,Πλάκα,216,Πλατανάκι,27,Πλάτατος,1,πλημμύρες,2,πνευματική ιδιοκτησία,2,Πνιγμός,5,πο,1,Ποδήλατο,39,Ποδόσφαιρο,2154,ΠΟΕ-ΟΤΑ,1,Ποίηση,5,Πολεμική Αεροπορία,5,Πολεμικό Ναυτικό,3,πόλεμος,3,Πολιτικά,1330,Πολιτική προστασία,57,Πολιτισμός,1043,Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος Απανταχού Πουλιθριωτών,2,Πολιτιστικός Σύλλογος,17,Πολιτιστικός Σύλλογος Τυρού,6,Πολίχνη-Δράση,1,Πολτική,2,πολύτεκνοι,3,Πολυτεχνείο,2,Ποτάμι,6,Πούλιθρα,266,Πραγματευτή,82,Πρασιές,1,Πραστός,42,Πρέγασος,1,Πρόεδρος της Δημοκρατίας,2,προειδοποιήσεις,3,προκηρύξεις,87,Προσκλήσεις,2,Πρόσκληση,10,πρόσκοποι,1,Προσφορά εργασίας,7,Πρόσφυγες,2,Πρόσωπα,34,Πρώτα η Πελοπόννησος,33,πρώτες βοήθειες,4,πρωτοβάθμια εκπαίδευση,2,Πρωτομαγιά,10,πρωτοχρονιά,10,πτηνά,1,Πυρασφάλεια,3,πύργος Τσικαλιώτη,26,Πυργούδι,3,Πυρόπληκτοι,5,πυροπροστασία,5,Πυροσβεστική,148,πυσδε,1,πωλήσεις ακινήτων,40,πωλήσεις επιχειρήσεων,2,πωλήσεις οχημάτων,6,ραδιόφωνο,6,Ρέππας,8,ρετρό,5,ρεύμα,11,Ρολόι,1,Ρουσιάς,4,ρύθμιση οφειλών,2,Σ.Ο.Κ,1,Σαλάκος,10,Σαμαράς,1,Σαμπατική,38,ΣΑΟΟ,6,Σαπουνακαίικα,21,Σαπουνακέικα,3,Σαπουνακέϊκα,35,Σαραντάρης,28,ΣΔΑΜ,1,σεισμός,34,σεμινάριο,32,ΣΕΤΕ,3,Σιδηρόδρομος,4,Σινεμά,177,σίταινα,6,Σιώρας,23,σκάκι,2,Σκαντζός,24,Σκύλος,1,Σπηλαιολόγοι,24,Στάικος Χρήστος,3,Στατιστική Υπηρεσία,9,ΣτΕ,3,Στεγνοκαθαριστήριο,1,Στέφανος Κασσελάκης,1,Στίβος,49,στρατολογία,4,συγκοινωνία,15,Σύλλογος "Αγ.Απόστολοι",28,Σύλλογος "Άγιος Γεώργιος",3,Σύλλογος "Αθηνά",10,Σύλλογος "Απόλλων",16,Σύλλογος "Επαρχία Κυνουρίας",4,Σύλλογος "Ζεστή Φωλιά",9,Σύλλογος "Η Πολίχνη",3,Σύλλογος "Λεωνίδιον",20,Σύλλογος Αμυγδαλιάς,3,Σύλλογος Αναρριχητών,1,Σύλλογος Απανταχού Αμυγδαλιωτών,12,Σύλλογος Απανταχού Βασκινιωτών,7,Σύλλογος Απανταχού Πηγαδιωτών,4,Σύλλογος Απανταχού Τσιταλιωτών,11,σύλλογος Βασκινιωτών,4,Σύλλογος γονέων,156,Σύλλογος Δαφνώνας,10,Σύλλογος Εργαζομένων Ο.Τ.Α. Ν. Αρκαδίας,2,Σύλλογος Καφεστιατόρων Αρκαδίας,4,Σύλλογος Κτηνοτρόφων,3,Σύλλογος Μαριωτών,13,Σύλλογος Παλαιοχωριτών,6,Σύλλογος Πεζοπόρων Τυρού,49,Σύλλογος Πελετιωτών,1,Σύλλογος Πηγαδιωτών,1,Σύλλογος Πολυτέκνων Αρκαδίας,1,Σύλλογος Πραστού και Τσακωνιάς,1,Σύλλογος Πωλητών Λαϊκών Αγορών Λεωνιδίου - Άστρους,1,Σύλλογος Φροντιστών Αρκαδίας-Λακωνίας,9,Σύλλογος"Πολίχνη",9,Συμπολιτεία,70,Συναυλία,151,Σύνδεσμος Κοσμιτών,1,Συνέδριο,52,συνέντευξη,45,συνήγορος του πολίτη,1,συνταγές,37,συνταγογράφηση,1,Συνταξιούχοι,30,ΣΥΡΙΖΑ,45,ΣΥΡΙΖΑ.,147,σχολεία,62,Σχολή Οδηγών,2,σχόλια,1,Σωματείο Γυναικών,2,Σωματείο εργαζόμενων στην ενέργεια Νομών Πελοποννήσου,5,Σωματείο Εργαζομένων στις Εμπορικές Επιχειρήσεις και Υπηρεσίες Αρκαδίας,4,τ,1,Τ.,1,Τ.Α.Π.,1,Τ.Ε.Ε.,11,Τ.Ο.Π.,4,Ταβέρνα,1,ΤΑΞΙ,2,ταξίδια,3,ΤΑΠΤΟΚ,3,Τατούλης,268,ΤΕΒΑ,22,ΤΕΕ,8,τέλη,8,τέλη κυκλοφορίας,5,Τέμπη,1,τένις,2,τέννις,5,Τέχνη,11,Τεχνικό Πρόγραμμα,11,Τεχνολογία,60,Τηγάνι,3,τηλεόραση,113,τηλεφωνία,1,Τίμος Κατσίπος,1,τοξοβολία,5,Τοπικά,18,Τοπικό Αρχείο,4,Τορόντο,1,Τορυισμός,1,Τουρισμός,543,Τουριστικός Οργανισμός Πελοποννήσου,5,Τράπεζα Πειραιώς,6,τράπεζες,23,Τρίαθλο,30,Τριανταφύλλου,3,Τρίπολη,11,Τρίτεκνοι,7,Τροχαία,6,Τροχαίο,52,Τροχάνη,1,Τροχόσπιτα,1,Τσάκωνες Περιπατητές,35,Τσακωνιά,151,Τσακώνικη διάλεκτος,72,τσακώνικη μελιτζάνα,6,Τσακώνικη υφαντική,19,τσακώνικο συνέδριο,6,Τσακώνικος Δρόμος,10,Τσακώνικος Συνεταιρισμός,1,Τσακώνικος Συνεταιρισμός Γυναικών,2,Τσακώνικος Χορός,18,Τσακωνοπαρέα,24,Τσέρφο,1,Τσιγκούνης,13,Τσικνοπέμπτη,8,Τσιλιβής,2,Τσίπρας,1,Τσιτάλια,67,ΤΣΜΕΔΕ,1,Τύπος,1,Τυρός,1175,Τύρος,1,Τυρός Τρίαθλον,5,Τυρού,1,Υγεία,856,ύδρευση,4,ΥΠΕΞ,2,ΥΠΕΣ,1,Υπηρεσίες,11,υποδομών,1,Υποθηκοφυλακείο,2,Υποτροφίες,12,Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης,5,Υπουργείο Εργασίας,3,Υπουργείο Εσωτερικών,6,Υπουργείο Ναυτιλίας,3,Υπουργείο Παιδείας,22,Υπουργείο Πολιτισμού,3,Φ.Ο.Σ.Λ.,1,Φάμπρικα,1,Φάμπρικα Πολιτισμού,170,Φαράγγι,1,Φαρμακεία,4,Φαρμακοποιοί,5,ΦΕΚ,1,Φεστιβάλ,80,Φεστιβάλ αναρρίχησης,21,Φεστιβάλ Γαστρονομίας,1,Φεστιβάλ Μελιτζάνας,58,Φεστιβάλ Μπύρας Πελοποννήσου,1,Φιλαρμονική,38,Φιλόδημοι Πολίτες,41,Φιλοζωικός Σύλλογος,2,φιλόζωοι,21,Φίλοι Εθνικής Ελλάδος,1,Φλόγα,1,ΦΟΔΣΑ,5,φοιτητές,2,Φορέας Διαχείρησης Πάρνωνα,10,Φορέας Διαχείρισης Οικολογικού Πάρκου,152,Φορείς,8,φορολογία,60,Φορολογικά,107,Φόρος ακινήτων,1,φυσικό αέριο,7,Φωκιανό,35,Φωτιά,7,Φωτογραφία,12,Φωτογραφίες,67,ΧΑΔΑ,6,χάκερς,1,Χαμόγελο του παιδιού,15,Χαράλαμπος Λυσίκατος,50,Χάρτες,3,Χείλαρης,16,χιόνια,28,Χιονοδρομικό Κέντρο Μαινάλου,1,χιούμορ,1,Χορευτικό συγκρότημα,7,Χορευτικός Όμιλος,7,χοροεσπερίδα,48,Χορός,52,Χορωδία,44,Χορωδία Ενηλίκων,22,Χουζούρης,4,Χούνη,3,Χριστούγεννα,299,Χρονογράφημα,14,Χρυσή Αυγή,23,Ψαράς,1,ψάρεμα,2,Ψαρολόγος,9,Ψηφιακή Διακυβέρνηση,23,ψήφισμα,7,Ψυκτικοί,1,Ψυχολογία,10,Ωδείο,16,ώρα,18,Advertorial,61,agenda,2,Beach Soccer,4,Beach Tennis,20,Beach Volley,50,Black Friday,3,Climbinleonidio,2,Erasmus,4,EUROPE DIRECT Πελοπόννησος,1,Events,1,expo,5,Facebook,17,fake news,1,Google,6,gov,7,I Love GR,11,Kορωνοϊός,1,Leader,42,leonidion.gr,1,Lockdown,39,natura,3,open mall,2,Open Real Estate,11,Peloponnese Wine festival,2,Photo Gallery,1,Pizza,1,POS,2,Rally,1,Taekwon Do,78,Taxisnet,10,TKD WTF,15,Toolbar,1,top,13,TsakoniART,1,Tyros Action Camp,3,TYROS OPEN SEA SWIM EVENT,3,TYROS SEA Festival,13,Tyros Triathlon,15,TyrosRun,21,Unesco,1,Video,1325,Viral,1,WWF,2,Yoga,2,
ltr
item
Leonidion.gr: Ευγένιος Βούλγαρης: Μέγας Διδάσκαλος του Γένους
Ευγένιος Βούλγαρης: Μέγας Διδάσκαλος του Γένους
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjhQ8coxeSelq8RN0hQGVDDvbUpeHQ4rSJr5gBtTCYb8ETzuAwTSrjipKRQ2TyQNVpWEEi01ec86U4oWLAXlJ8Zc8zqxi7fKAcZT77igqsAi3gVZhXfI19ttQZ5VNUZ-gjVRtu8cZeCAA/s640/Evgenios_Voulgaris.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjhQ8coxeSelq8RN0hQGVDDvbUpeHQ4rSJr5gBtTCYb8ETzuAwTSrjipKRQ2TyQNVpWEEi01ec86U4oWLAXlJ8Zc8zqxi7fKAcZT77igqsAi3gVZhXfI19ttQZ5VNUZ-gjVRtu8cZeCAA/s72-c/Evgenios_Voulgaris.jpg
Leonidion.gr
https://www.leonidion.gr/2016/11/blog-post_35.html
https://www.leonidion.gr/
https://www.leonidion.gr/
https://www.leonidion.gr/2016/11/blog-post_35.html
true
1463647731720589503
UTF-8
Φορτώθηκαν όλα τα δημοσιεύματα Δεν βρέθηκαν δημοσιεύματα ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Περισσοτερα Cancel reply Διαγραφή Από τον Αρχική σελίδα Σελίδες Δημοσιεύματα Δείτε τα όλα ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ ΕΤΙΚΕΤΑ ΑΡΧΕΙΟ SEARCH Όλα τα δημοσιεύματα Δεν βρέθηκε δημοσίευμα που να ταιριάζει στην αναζήτηση ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ Κυριακή Δευτέρα Τρίτη Τετάρτη Πέμπτη Παρασκευή Σάββατο Κυρ Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Ιανουαρίου Φεβρουαρίου Μαρτίου Απριλίου Μαίου Ιουνίου Ιουλίου Αυγούστου Σεπτεμβρίου Οκτωβρίου Νοεμβρίου Δεκεμβρίου Ιαν Φεβ Μαρ Απρ Μαίου Ιουν Ιουλ Αυγ Σεπ Οκτ Νοε Δεκ μόλις τώρα 1 λεπτό πριν $$1$$ λεπτά πριν 1 ώρα πριν $$1$$ ώρες πριν χτες $$1$$ μέρες πριν $$1$$ εβδομάδες πριν περισσότερες από 5 εβδομάδες Ακόλουθοι Ακολουθήστε THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content